Zmrzliny v městečkách okolo Gardy a klášter Montecastello

Ještě ráno vymýšlíme, kam se vůbec dneska vydáme. Nakonec se však shodujeme, že dopoledne se pojedeme podívat do městečka Malcesine na východním břehu Gardy. Bude to taková ta městská turistika. Projdeme si centrum plné úzkých italských uliček, koukneme do místního kostela a na hrad, jehož jediná věž stoupá vysoko nad hladinu jezera a nakonec si dáme zmrzlinu. Zmrzlina je samozřejmě nejdůležitější. A pak uvidíme podle toho, jak na tom bude Medík. Nakonec jsme vyrazili ke klášteru Monstecastello, pro změnu na západním břehu Gardy u vesnice Tignale, ze kterého je nádherný výhled na jezero. Kdybychom to měli vymyšlené dopředu, tak se tu podíváme už včera po návštěvě Limone (výlet Citronovým městem Limone k dřevěným lávkám nad hladinou Gardy), protože takto budeme dnes muset objíždět skoro celou severní půlku jezera. A taky bychom věděli, že panoramatická cesta Strada della Forra, na kterou jsme se chtěli vydat, je přes většinu dne v létě pouze jednosměrkou a dá se po ní jet jen od jezera nahoru. Bohužel jsme to zjistili až na jejím horním konci ve vesnici Tremosine. Takže plánovat dopředu se vyplatí.

Ráno v Malcesine je docela zataženo. Parkujeme na placeném parkovišti (v Malcesine bezplatné parkoviště v rozumné docházkové vzdálenosti od centra nejsou), co nejblíže hradu a po chodníku podél jezera se vydáváme vstříc hradí věži. Na konci pláže zjišťujeme, že branka a schody k hradu jsou zavřeny, takže se musíme kousek vrátit a vzít to přes město. Cukrárny jsou po ránu ještě zavřené, takže plánovanou zmrzlinu vystřídáme za croissanty s čokoládovým krémem v malém pekařství, na které náhodou narazíme v jedné z malebných uliček v historickém středu Malcesine. Chutnají fakt dobře. Žádný plán nemáme, takže se touláme uličkami a postupně se dostaneme k hradu, kde je hezký výhled na jezero, pak sejdeme městečkem k břehu jezera a procházku zakončíme v místním kostele. Shodujeme se, že Malcesine nebylo tak hezké, jako včerejší Limone, ale aspoň jsme se prošli. Medík většinu cesty spala a teď se pomalu probouzí, takže raději pojedeme zpátky na ubytování a ve výletování budeme pokračovat odpoledne.

Za odpolední cíl si vybíráme klášter Montecastello u vesničky Tignale. Zastavujeme na parkovišti u odbočky ke klášteru, ke kterému nás následně dovede poměrně strmý chodník vedle cesty. Nutno dodat, že na tuto cestu není zákaz vjezdu a ke klášteru se dá proto dojet autem (je tu místo zhruba pro 10 aut), což jsme nevěděli. Zpětně bych ale opět volil krátkou procházku, protože vyhýbat se s někým na té strmé cestě bych úplně nechtěl. Je docela horko a než ke klášteru dojdeme, tak se pěkně zapotíme. Krátká námaha za to ale rozhodně stojí, protože se nám nabídnou nádherné výhledy na protější masiv Monte Baldo, který stoupá vysoko nad Gardou, i na celou jižní část jezera.

Náš výlet neskončí u kláštera, ale vydáme se ještě o trochu výše na kopeček Monte Cas. Čeká nás kamenitý chodník, kde se Nině s nosítkem a spícím Medíkem nejde nejlépe, ale není to žádná hrůza. Odměnou nám jsou opět výhledy na jezero s klášterem pod námi. Koukneme se i na vrchol Monte Cas, ale je tu jen zarostlý kříž s bývalou vojenskou pozorovatelnou z první světové války. Cesta dolů uteče jak voda a naše další kroky povedou k velmi dobře hodnocené cukrárně ve vesničce Vesio (Gelateria Qciari’ – 4,8 na Googlu).

Už dávno vím, že to, co na mapách od Seznamu v zahraničí vypadá jako hlavní (větší) cesta, může být klidně štěrková silnice. Štěrk nás naštěstí nečeká, ale je to typická italská cesta široká na jedno auto vedoucí nahoru a dolů s milionem zatáček, na které je průměrná rychlost zhruba 30 kilometrů v hodině. Cesta k cukrárně se proto trochu protáhne zvláště, když v půlce zastavujeme na přebalení. Bohužel zmrzlina podle mého nedosahuje na své hodnocení. Ne, že by byla špatná, ale ta v Rivě je prostě nejlepší. Tak si na ni večer zajdeme.

Popisovaný výlet ke klášteru Montecastello a na Monte Cas měří zhruba 3 a půl kilometru, nastoupáte na něm okolo 200 výškových metrů a zabere Vám přibližně hodinu a půl (náš souhrnný čas pohybu 1:10).

• nádherné výhledy na Gardu a Monte Baldo
  • možnost projet cestu Strada della Forra

• panoramatická cesta Strada della Forra určitě stojí podle obrázků za projetí, dopředu si ale zjistěte, v jakých hodinách je otevřená (obvykle v létě a na podzim ráno a večer obousměrně, přes den pouze od jezera nahoru; přes zimu a na jaře obousměrně) – informace najdete na https://www.stradadellaforra.com/en/
  • ke klášteru Montecastello lze vyjet autem, cesta je docela strmá a úzká, parkoviště je zde zhruba pro 10 aut (při naší návštěvě tu stála 3 auta, zatímco parkoviště u cesty, odkud jsme vycházeli bylo skoro plné)
  • naše kompletní výbava na jednodenní i vícedenní výlety – Naše turistická výbava pro rok 2020/2021 (gear list)

Mapa výletu s kočárkem ke klášteru Montecastello u jezera Garda v Itálii
Mapa výletu s kočárkem ke klášteru Montecastello u jezera Garda v Itálii (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)

Naše nejlepší výlety v Alpách

Přes strmý ledopád a trhliny do pekel na čtyřtisícový Weissmies

Nejkrásnější výhledy na Matterhorn z treku pěti jezer a Gornergratu

Vzhůru nad ledovce a mraky na Vertainspitze v alpském pohoří Ortles

S podzimním sluncem na Grosser Knallstein v srdci Nízkých Taur

Kříže, zákopy a ostnaté dráty na Cima Juribrutto v italských Dolomitech

Ikonické dolomitské věže Tre Cime di Lavaredo ze všech světových stran

Z jednoho údolí Nízkých Taur do druhého přes Rotmandlspitze

Perný letní výstup na Grosser Priel v Mrtvých horách

Túra na Deneck, vyhlídkový vrchol v srdci Nízkých Taur

Na třítisícovku Zischgeles ve Stubaiských Alpách se svišti a krávami

Allalinhorn, naše první čtyřtisícovka a výhled na alpské velikány

Ledovce, vodopády, hory i jezera na alpském výletu v italských Ortles

Okolo hřebenu Croda da Lago za krásami italských Dolomit

Panoramatická stezka ze Söldenu do Ventu v Ötztalských Alpách

Mezi zaledněnými vrcholy Ötztalských Alp při výstupu na Kreuzspitze

Monte Vago nad Livignem s výhledem na vrcholy Berniny

Walliské Alpy a jejich krásy z třítisícového vrcholu Sasseneire

# Výhledy na Julské Alpy z Viševniku a odpočinek u Bohinjského a Bledského jezera