Z jednoho údolí Nízkých Taur do druhého přes Rotmandlspitze

Po zamračeném dni, který jsem využil k ježdění v místním bikeparku, nás čeká prosluněné ráno s nádherným výhledem na protější vrcholy v masivu Dachsteinu. Budík jsme si nařídili poměrně brzo, protože chceme stihnout první autobus, který nás zaveze na konec údolí Preunegg k usedlosti Ursprungalm. Na dnešní den jsme si naplánovali přechod do údolí Obertal do osady Eschachalm přes vrchol Rotmandlspitze, který se tyčí do nadmořské výšky 2.453 metrů. Ráno je už docela zima, což zjišťujeme hned při otevření dveří. Modrá obloha bez mráčku a vysoké bílé stěny nad probouzejícím se Schladmingem jsou však pro nás dostatečnou odměnou za trochu nepohody. Náladu nám po chvíli trochu kazí počet lidí čekajících na zastávce, ale naštěstí autobus zastavuje dveřmi skoro u nás, takže si můžeme sednout skoro na přední sedačky. V zatáčkách, které nás čekají, by se mi vzadu sedět nechtělo. Díky tomu, že jsme v ubytování dostali kartičku Sommercard, máme autobus do údolí Preunegg i z údolí Obertal zadarmo.

Autobus chvíli stoupá nad Schladming a pak už vjíždí do údolí. Míjíme mýtnou bránu (pro osobní auta je cesta/parkoviště na konci placené) a asfalt se mění na šotolinu. Začíná to trochu více houpat a já jsem o to víc rád, že sedíme vepředu. Silnice je dlouho rovná a nikterak vysoko nestoupá, ale to se záhy mění a na konci údolí stoupáme po úzkých a někdy i prudkých serpentinách vzhůru. Docela umění jet tu s autobusem. Po sérii asi 15 zatáček konečně přijíždíme k několika chatám, kde naše cesta autobusem končí. Chvíli se rozhlížíme a pak vyrážíme po šotolinové cestě vzhůru k jezerům Giglachsee. Cestu za nejprudším stoupáním střídáme za pěšinu vedoucí po pravé straně údolíčka, abychom se na ni opět napojili před jezery. Jezera je možné obejít po vrstevnicové pěšině vedoucí kolem chaty Ignaz-Mattis-Hütte nebo po cestě kopírující jejich břeh. Volíme první možnost, pěšinu zařízlou ve svahu s jezery pod námi. Po chvíli si děláme pauzu na svačinu na jednom z kamenů nedaleko stezky. Koukáme na jezera, pasoucí se koně a ovce i na to, kam povedou naše další kroky. Placatý vrchol Rotmantlspitze na nás kouká naproti jezera a podle sklonu svahu se zdá, že cesta nahoru nám dá asi trochu zabrat.

Turistickou chatu necháváme za sebou a scházíme ke břehům jezera. Odtud je to už jen vzhůru. Z přerostlé kleče vystoupáme přes borůvčí až mezi kameny a skály. Pohled vzhůru odhaluje, že nás čeká spousta vraceček a možná nějaký prudší úsek. Jak se záhy ukáže, na dvou místech nás skutečně čekají i ocelová lana, která mají usnadnit výstup. Na jezera za námi se díváme už z pořádné výšky. Ještě pár kroků a stojíme na vrcholové loučce. Otevírá se nám výhled na druhou stranu, jemuž vévodí majestátní západní stěna Hochgollingu, nejvyšší hory Schladmingských Taur. Sedáme si na kámen a užíváme se nádherný výhled. V dáli můžeme pozorovat ledovce Vysokých Taur, okolo nás je nespočet vrcholů Nízkých Taur a přímo naproti máme celý masiv Dachsteinu. Z jedné z chat v údolí se k nám line tradiční rakouská lidové hudba, takže to máme i s dechovkou.

Naše další kroky povedou přes kamenné pole do sedla mezi vrcholy Krukeck a Sauberg a poté po travnatých svazích do údolí k chatě Keinprechthütte. Na následujících dvou a půl kilometrech klesneme asi o 600 metrů, takže naše kolena dostanou docela zabrat. Na druhou stranu naše srdce zaplesají, protože po takovéto pěšince s takovými výhledy nechodíme každý den. Okolní louky jsou navíc plné svištích nor, takže se stačí jen chvíli dívat po okolí, než spatříme prvního vypaseného a chundelatého sviště, jak nás bedlivě pozoruje z kamene. Pak už se ozve jen známé sviští zapískání a mizí v noře.

Konečně scházíme k jezeru v údolí a na chvíli si sedáme, abychom si dali poslední svačinu, kterou máme. Koukáme na vysoké stěny naproti, odkud jsme před chvíli sešli. Přemýšlím, který autobus stihneme, přeci jen to máme ještě kus cesty. Kolem horské říčky tekoucí z potoka scházíme dále do údolí, kde se napojujeme na šotolinovou cestu. Přicházíme na rozcestí, kde máme dvě možnosti. Buď půjdeme dále po cestě do údolí nebo odbočíme doleva k jezeru Duisitzkarsee. Kvůli času a trochu i únavě volíme první možnost, protože k jezeru bychom museli ještě zhruba 150 výškových metrů stoupat, zatímco tady nás čeká už jen cesta z kopce. Chvíli lesem a chvíli po šotolině míříme k chatě Eschachhüttn, odkud nám jede autobus. Za jednou ze zatáček však potkáváme stádo krav, které blokuje lesní cestu a tím i náš postup dále. Krávy se netváří, že by chtěly uhnout a my zase nechceme jít blíž k nim a nějak jim to rozmlouvat. Zbývá nám jediná možnost, a to pokusit se je nějak obejít lesem. Svah nalevo naštěstí není příliš prudký, takže se po chvíli boje lesem dostáváme za záda kravího stáda. Podezřívavé pohledy krav nás probodávají až do doby, než jim zmizíme za zatáčkou. Napadá mě, jestli mají někdy v úmyslu z cesty uhnout.

Na zastávku přicházíme s dostatečným předstihem, který využijeme k okoupání si noh v nedaleké říčce. Voda je pořádně ledová, ale po celodenním výletu je to vítané osvěžení. Na zastávce čeká na příjezd autobusu spousta lidí. Po příjezdu se většina začne tlačit dovnitř. I když za chvíli přijede další. Myslel jsem si, že mačkání se ať už ve frontě v obchodě nebo do dopravních prostředků je české specifikum, ale zřejmě jsem se mýlil. Ačkoliv autobus zastavuje opět skoro před námi, je to k naší smůle, protože většina lidí se snaží narvat právě do tohoto. Druhý autobus zůstává poloprázdný. Nakonec se ještě ukáže, že druhý autobus dojede do Schladmingu dříve, protože nezastavuje na všech zastávkách. Normálně by nám bylo jedno, kdy dojedeme, ale je sobota a potřebovali bychom si zajít do obchodu nakoupit, protože jsou zítra zavřené. Naštěstí to nakonec stihneme.

Popisovaný výlet z údolí Preunegg do údolí Obertal přes Rotmandlspitze měří zhruba 15 kilometrů, nastoupáte na něm okolo 950 výškových metrů a zabere Vám přibližně 6 až 8 hodin (náš souhrnný čas pohybu 5:04).

• hezký přechod z jednoho údolí do druhého
  • ochutnávka hřebenovky Nízkých Taur

• tento výlet je možné absolvovat jenom s využitím autobusů (nebo jako součást hřebenovky přes Nízké Tauty); pokud máte kartičku Sommercard, máte autobusy zadarmo (stačí ukázat řidiči), kartičku Sommercard dostanete zdarma ve většině ubytování v Schladmingu a okolí (musíte se ubytovat alespoň na 2 noci)
  • pokud pojedete autem a budete chtít jít nějaký okružní výlet z Ursprungalm nebo Eschachalm, obě dvě cesty jsou zpoplatněné (platí se na parkovišti
  • naše kompletní výbava na jednodenní i vícedenní výlety – Naše turistická výbava pro rok 2020/2021 (gear list)

Mapa výletu na Rotmandlspitze v rakouských Alpách
Mapa výletu na Rotmandlspitze v rakouských Alpách (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)

Naše nejlepší výlety v Alpách

Přes strmý ledopád a trhliny do pekel na čtyřtisícový Weissmies

Nejkrásnější výhledy na Matterhorn z treku pěti jezer a Gornergratu

Vzhůru nad ledovce a mraky na Vertainspitze v alpském pohoří Ortles

S podzimním sluncem na Grosser Knallstein v srdci Nízkých Taur

Kříže, zákopy a ostnaté dráty na Cima Juribrutto v italských Dolomitech

Ikonické dolomitské věže Tre Cime di Lavaredo ze všech světových stran

Z jednoho údolí Nízkých Taur do druhého přes Rotmandlspitze

Perný letní výstup na Grosser Priel v Mrtvých horách

Túra na Deneck, vyhlídkový vrchol v srdci Nízkých Taur

Na třítisícovku Zischgeles ve Stubaiských Alpách se svišti a krávami

Allalinhorn, naše první čtyřtisícovka a výhled na alpské velikány

Ledovce, vodopády, hory i jezera na alpském výletu v italských Ortles

Okolo hřebenu Croda da Lago za krásami italských Dolomit

Panoramatická stezka ze Söldenu do Ventu v Ötztalských Alpách

Mezi zaledněnými vrcholy Ötztalských Alp při výstupu na Kreuzspitze

Monte Vago nad Livignem s výhledem na vrcholy Berniny

Walliské Alpy a jejich krásy z třítisícového vrcholu Sasseneire

# Výhledy na Julské Alpy z Viševniku a odpočinek u Bohinjského a Bledského jezera