Nejkrásnější výhledy na Matterhorn z treku pěti jezer a Gornergratu

Při příjezdu do ubytování ve vesničce Veysonnaz nad Sionem dostáváme poukazy na 100 švýcarských franků. Nina si zprvu myslí, že jsou to nějaké slevy do místních obchodů, ale jsou to skutečně “peníze”, kterými lze platit skoro všude v kantonu Valais. Zapojena je většina prodejců, od supermarketů přes drobné obchody po železnice. Jedná se o podporu kantonu v době koronavirové a stačí být ubytován alespoň dvě noci v penzionu nebo hotelu. Je proto třeba vymyslet, jak to utratíme. Vzhledem k tomu, že lze poukazy použít na jízdenky na vlak do Zermattu i zdejší lanovky, dostává se výlet do Zermattu zpátky do hry. Původně jsme ho zavrhli, protože je to prostě drahé. Při výletu do Zermattu je třeba platit parkování ve vedlejší vesnici Täsch (16 CHF), zpáteční jízdenku na vlak do Zermattu (16 CHF za jednoho) a pak nějakou z lanovek, protože šlapat někam z údolí a stihnout se vrátit v jeden den je docela přísné a hlavně záležitostí na dlouhý letní den. V úvahu proto připadá jet do Zermattu a vyjet lanovkou na Klein Matterhorn a dát si Breithorn (4.165 metrů), nebo jít trek kolem pěti jezer, vyjít na Gornergrat a pak sejít do Zermattu, nebo prostě jet někam úplně jinam a za poukazy koupit čokoládu.

Vzhledem k tomu, že jít na Breithorn je finančně daleko rozumnější z italské strany (navíc by nám ty poukazy pokryly sotva půlku ceny výletu) a čokolády máme spoustu už z Livigna, rozhodujeme se vyjet ze Zermattu lanovkou na Blauherd, jít část treku kolem pěti jezer a pokračovat na Gornergrat (3.100 metrů), odkud pak sejdeme zpátky do Zermattu. Celkově na nás čeká zhruba skoro 1.000 metrů stoupání a 2.000 metrů klesání. Kolena asi budou trpět. Z ubytování vyjíždíme časně ráno, parkujeme v železničním terminálu a nasedáme do vlaku, který trochu připomíná tramvaje ze Štrbského plesa do Smokovce ve Vysokých Tatrách. Jediný rozdíl je v ceně jízdenky, za 10 minutovou jízdu do Zermattu a zpátky vyplázneme skoro litr. Ještěže to platí švýcarská vláda. V Zermattu nám chvíli trvá, než najdeme správnou lanovku, ale nakonec se zorientujeme a nastupujeme na lanovou dráhu do stanice Sunnegga a následně přestupujeme na lanovku na Blauherd. Zjišťujeme, že dneska je den jablek, takže jsou u lanovek jablka zdarma. Neváháme a dvě si bereme do batohu. Na svačinu se budou hodit.

Vycházíme na výlet kolem pěti jezer. Na statistiky jsem se nedíval, ale tipnul bych si, že je to nejnavštěvovanější výletová trasa v Zermattu. Nachází se zde totiž jezera, ve kterých se nádherně odráží Matterhorn, zejména Stellisee a Grindjisee. Dalším jezerem, ve kterém lze pozorovat nádherný odraz Matterhornu, je Riffelsee. To se nachází pod Gornergratem, kam máme dnes taky namířeno. Zdá se, že soutěž o dnešní nejfotografovanější horu je předem rozhodnutá. Stellisee je od lanovky pár stovek metrů. Ještěže jsme vyrazili ráno. Zatím je tu poměrně málo lidí a Matterhorn jde nádherně vidět. V pozdějších hodinách totiž často vrchol zahalují mraky, o čemž se dneska rovněž přesvědčíme. Docházíme k jezeru, kde si někteří lidé hrají na profesionální fotografy. Prostě turistické peklo. Vyfotíme pár fotek a raději pokračujeme dále. O kousek níže nás čeká další jezero Grindjisee, které je ukryto mezi skálou a malým lesíkem. Výhled je tu snad ještě hezčí, ale lidí je tu o poznání méně.

Na naší cestě nás čeká ještě jedno jezero, Grünsee, ze kterého není výhled na Matterhorn, ale na Zinalrothorn a další vrcholy nad Zermattem. Za tímto jezerem se z treku pěti jezer odpojíme a pokračujeme po pěšině mezi borůvčím na Gornergrat. Další jezera, Mosjesee a Leisee, by nás už stejně ničím dalším nepřekvapila. Rázem je pryč mumraj lidí, jdeme úplně sami. Přesto je pěšina docela dost vychozená, takže tudy musí chodit hodně lidí. Stoupání je v některých úsecích docela namáhavé, ale zejména proto, že jdeme svižně, abychom neztráceli čas na tomto poměrně nezáživném úseku, který občas vede po sjezdovce. Bohužel se vrchol Matterhornu postupně halí do mraků, což je škoda. Aspoň jsme ho viděli v celé své kráse, což se nepoštěstí každému, kdo zde zavítá.

Poslední úsek na Gornergrat nám dává trochu zabrat, protože cesta, která tu podle mapy měla být, se jaksi ztrácí a my zůstáváme uprostřed kamenného svahu. Nezbývá, než pokračovat přímo nahoru. Za chvíli už vycházíme na široké cestě, která nás podél ozubené železnice zavede na Gornergrat. Sedáme si na vyhlídce a před námi se otevírá úžasný výhled na masív Monte Rosy a jeho ledovce. Přímo před námi se tyčí Dufourspitze, druhá nejvyšší hora Alp. Směrem doprava pak následují Liskamm, Castor, Pollux a několik vrcholků Breithornu. Pod námi se údolím plazí ledovec Gornergletscher. Na druhou stranu pak máme výhled na skupinu vrcholů okolo Domu a také Allalinhorn, na kterém jsme byli před pár dny (výlet Allalinhorn, naše první čtyřtisícovka a výhled na alpské velikány).

Stoupání je za námi, teď už zbývá jen sejít zpátky do Zermattu. Užíváme si výhledů na okolní velikány, jen je škoda, že vrchol Matterhornu zůstává pořád v mracích. Všechny ostatní vrcholy jsou bez mráčků. Přicházíme k Riffelsee a chvíli čekáme, jestli nám Matterhorn ukáže svojí hezčí tvář, ale marně. Cestou z Gornergratu jsme se opět připojili do davu turistů, ale za Riffelsee se z něj opět odpojujeme, protože většina turistů sjede zpátky do Zermattu z nedaleké zastávky Riffelberg lanovkou nebo vlakem. Nás čeká zpočátku nádherná procházka po travnatých svazích s Matterhornem naproti. Na chvíli se na nás usměje štěstí a aspoň na chvíli se ukáže špičatý vrchol, aby se za pár sekund zase zahalil do mraků.

Noříme se do lesa a pokračujeme do vesničky Furi nad Zermattem. Odtud už je to Zermattu kousek. Nad Breithorem se začínají stahovat mračna, což je dobrý signál trochu se sebou pohnout. Když jsem psal, že nejvíce turistů chodí na trek pěti jezer, asi jsem se nechal unést. Nejvíce turistů evidentně zůstává v ulicích Zermattu, kde nakupují oblečení a parfémy. Jinak si ty přecpané ulice nedokážu vysvětlit. Skoro se prodíráme davem a míříme zpátky na vlak. Vzhledem k tomu, že všechny svačiny dávno vzaly za své, zkusíme se zastavit v McDonaldu a zjistit, za kolik tady mají obyčejný cheeseburger. V přepočtu tady vychází ta mrzká houska na 70 kaček, takže se jen zasmějeme a podělíme se o zapomenutou raw tyčinku, kterou jsem našel v boční kapse batohu. Doufám, že máme v autě nějaké skryté zásoby.

Popisovaný výlet ze Zermattu po treku kolem pěti jezer s výhledem na Matterhorn a dále na Gornergrat měří zhruba 23 kilometrů, nastoupáte na něm okolo 950 výškových metrů a zabere Vám přibližně 7 až 9 hodin (náš souhrnný čas pohybu 6:02).

• nádherné výhledy na Matterhorn
  • ledovce a vrcholy Monte Rosy
  • výlet se zřejmě nejlepším poměrem cena/výhled

• výlet do Zermattu je sám o sobě docela finanční náročný, auta mají do Zermattu vjezd zakázán, takže musíte zaparkovat ve vedlejší vesnici Täsch (zřejmě lze parkovat v jiných vesnicích, ale parkování bude stejně zpoplatněno a jízdenka na vlak bude stát více) a dojet vlakem nebo taxíkem
  • jednosměrná jízdenka na lanovku ze Zermattu na Blauherd vyšla na 31 CHF na jednoho (bez slev), pro představu zpáteční jízdenky na Klein Matterhorn nebo vlakem na Gornergrat stojí přes 100 CHF na jednoho (bez slev, pokud budete po Švýcarsku cestovat vlakem, vyplatí se vyřídit si nějakou ze slevových karet – Swiss Travel Pass, Swiss Half Fare Card, atd.)
  • na popisovaný výlet postačí tenisky s dobrou podrážkou, trasa vede po udržovaných chodnících a cestách

Mapa výletu kolem Matterhornu po treku pěti jezer a na Gornergrat ve Švýcarsku
Mapa výletu kolem Matterhornu po treku pěti jezer a na Gornergrat ve Švýcarsku (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)

Naše srpnová výprava do Alp

#9: Střípky Dolomit a Krimmelské vodopády po cestě domů

Naše zářijová výprava do Alp

#1: Mezi zaledněnými vrcholy Ötztalských Alp při výstupu na Kreuzspitze

#2: Ráno u vodopádu Stuibenfall, odpoledne na Schwarzhornu a večer na pizze v Livignu