Citronovým městem Limone k dřevěným lávkám nad hladinou Gardy

Když si zpětně vzpomenu na naši procházku v Limone u italského jezera Garda, přijde mi, že to byl opravdu pěkný výlet. Alespoň ze začátku. Vyrazili jsme totiž brzo ráno a měli jsme místní malebné uličky i kamínkovou pláž prakticky celou pro sebe. Většina lidí ještě spala a my se mohli kochat nádherným východem slunce nad protějším masivem Monte Baldo. S postupujícím časem počet lidí narůstal a když jsme se vraceli k autu z procházky, na které jsme se prošli po dřevěné lávce vysoko nad hladinou Gardy, byly ulice citronového městečka beznadějně přeplněny turisty a my měli problém vůbec projet s kočárkem. Přesto to byl opravdu hezký výlet.

Kdo už četl pár příspěvků na těchto stránkách asi ví, že nejsem fanouškem placeného parkování. Proto mojí neoblíbenou ale nezbytnou kratochvílí před výletem je zkoumání toho, kde zaparkujeme a kolik za to budeme platit. Samozřejmě se vždycky snažím najít neplacené parkoviště, pokud to dává smysl. V Limone jsem jich moc nenašel, respektive žádné v docházkové vzdálenosti, ale přišel jsem na to, že na některých parkovištích je několik hodin zdarma. K tomu je však třeba mít parkovací hodiny, které nemáme. U snídaně před šestou hodinou ranní přemýšlím, jak to vyřešit. A řešení visí přímo přede mnou na stěně. Vezmeme si nástěnné hodiny z ubytování, přenastavíme čas a vyndáme baterku. Za pokus to stojí.

Před osmou hodinou ranní parkujeme na malém parkovišti kousek od centra Limone, kde se vejde zhruba 20 aut, necháváme tu hodiny a vyrážíme dolů k jezeru. U jezera na nás začínají dopadat první ranní paprsky. Slunce se ještě před chvílí schovávalo za protější Monte Baldo, ale teď už se dere z mraků nad ním. Chvíli postojíme, ukážeme Medíkovi kachny a pak zamíříme do úzkých uliček plných květin tak typických pro Itálii. Domy zdobí kromě květin také malovaná čísla popisná s citrony. Nelze si nevzpomenout na náš výlet na pobřeží Amalfi, kde místo citronu byly u čísel ryby (výlet Krásy a hrůzy italského pobřeží Amalfi).

Medíka čeká dopolední spánek, takže musíme vymyslet zhruba hodinovou procházku pro kočárek. Z Limone vede severně po břehu jezera cyklostezka souběžně se silnicí do Rivy. Na některých místech cyklostezka po dřevěných lávkách vysoko nad hladinou jezera objíždí silniční tunely a fotky s kočárkem by tu mohly vypadat hezky. Navíc nám to zabere zhruba tu hodinu, takže si protáhneme nohy.

Cestu lze rozdělit na tři části. První vede mezi domy a zahradami, druhá souběžně po chodníku přímo vedle silnice a třetí konečně po dřevěných lávkách trochu dále od silnice. Při zpětném pohledu bych druhou část vynechal, protože jet s kočárkem vedle frekventované silnice není příliš zábavné. Zvláště když mátě v úmyslu uspat miminko. Asi jsme měli přejet blíž autem, ale teď už musíme ten zhruba kilometr přetrpět. Medík se naštěstí probouzí až po cestě zpátky při průjezdu míchačky s betonem, takže to nebyla taková katastrofa. Na lávkách fotíme pár fotek. Musím uznat, že to tu je skutečně fotogenické a pokud hledáte fotku na sociální sítě, tak jste tu správně. Nám je to celkem jedno, důležité je, že Medík spala, my jsme se prošli a měli jsme hezký výhled na jezero i okolní městečka.

S naším medvědem už to zpátky k autu bez zastávky na kojení nedáme a tak zastavujeme mezi zahradami před Limone a scházíme po pár schodech do jedné z nich, kde se Nina na jednom ze schodů uvelebí a dává Medíkovi napít mlíka. Po zhruba 5 minutách se nad námi zastavuje starší manželský pár a začne na nás něco mluvit italsky. Pro sebe si říkám, že asi máme zas takové štěstí, že tu ti lidi budou bydlet. Ale naštěstí se ukáže, že to jsou Irové, kteří si myslí, že tu bydlíme my a jen se ptají na to, jak se Medík jmenuje a jak je stará. Dáváme se na chvíli do řeči a po jejich odchodu se s Ninou zasmějeme, jak nás někdo mohl považovat za Italy a proč si myslí, že je ideální kojit na schodech k domu.

Při cestě přes Limone zpátky k autu děkuji Medíkovi, že se rozhodla vstávat už v pět a my vyrazili brzo ráno, protože teď jsou tu mraky lidí. Jízda s kočárkem připomíná spíše boj. Medík už v kočárku neleží, ale klečí na kolenou a jako kapitán teď na přídi své korby udává směr a rozráží vlny lidí. Vymotáváme se z centra městečka a záhy stojíme u auta. Pokuta nás nečeká, takže hodiny buď zafungovaly, nebo tu nikdo nebyl. Každopádně to byl takový z těch výletů, na který, když si po čase vzpomenu, je mi nějak fajněji a ani nevím proč. Možná jen proto, že jsme se měli dobře.

Popisovaný výlet s kočárkem v městečku Limone a po pobřeží Gardy měří zhruba 10 kilometrů, nastoupáte na něm okolo 200 výškových metrů a zabere Vám přibližně 3 hodiny (náš souhrnný čas pohybu 2:10).

• zajímavá atmosféra městečka Limone
  • hezké výhledy na Gardu z dřevěné lávky/cyklostezky

• doporučuji si přivstat a vyrazit hned ráno, v dopoledních hodinách až prakticky do večera jsou ulice plné turistů a nejenom s kočárkem je to otrava
  • pokud se chcete vydat na dřevěnou lávku nad hladinou Gardy, nešel bych až z Limone, ale trochu se přiblížil autem, protože mezi Limone a začátkem lávky je asi kilometrový úsek vedle silnice, kdy sice jdete po chodníku, ale pořád je to podél silnice, což může být nepříjemné s ohledem na množství aut, které tu projede
  • naše kompletní výbava na jednodenní i vícedenní výlety – Naše turistická výbava pro rok 2020/2021 (gear list)

Mapa výletu s kočárkem v Limone u jezera Garda v Itálii
Mapa výletu s kočárkem v Limone u jezera Garda v Itálii (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)

Naše nejlepší výlety v Alpách

Přes strmý ledopád a trhliny do pekel na čtyřtisícový Weissmies

Nejkrásnější výhledy na Matterhorn z treku pěti jezer a Gornergratu

Vzhůru nad ledovce a mraky na Vertainspitze v alpském pohoří Ortles

S podzimním sluncem na Grosser Knallstein v srdci Nízkých Taur

Kříže, zákopy a ostnaté dráty na Cima Juribrutto v italských Dolomitech

Ikonické dolomitské věže Tre Cime di Lavaredo ze všech světových stran

Z jednoho údolí Nízkých Taur do druhého přes Rotmandlspitze

Perný letní výstup na Grosser Priel v Mrtvých horách

Túra na Deneck, vyhlídkový vrchol v srdci Nízkých Taur

Na třítisícovku Zischgeles ve Stubaiských Alpách se svišti a krávami

Allalinhorn, naše první čtyřtisícovka a výhled na alpské velikány

Ledovce, vodopády, hory i jezera na alpském výletu v italských Ortles

Okolo hřebenu Croda da Lago za krásami italských Dolomit

Panoramatická stezka ze Söldenu do Ventu v Ötztalských Alpách

Mezi zaledněnými vrcholy Ötztalských Alp při výstupu na Kreuzspitze

Monte Vago nad Livignem s výhledem na vrcholy Berniny

Walliské Alpy a jejich krásy z třítisícového vrcholu Sasseneire

# Výhledy na Julské Alpy z Viševniku a odpočinek u Bohinjského a Bledského jezera