S východem slunce za parádními výhledy na Roys Peak

Už před odjezdem na Nový Zéland jsem doufal, že při našem pobytu ve Wanace bude pěkné počasí, zvláště při výstupu na Roys Peak. Moje přání byla vyslyšena, předpověď slibovala jasno. I tak jsem byl nervózní, protože všichni víme, jak je to s předpověďmi, zvláště v horách. Když jsem ráno rozlepil oči a podíval se z okna, bylo mi jasné, že dnešní den bude z těch parádních.

Krátce po východu slunce nasedáme do auta a jedeme asi dva kilometry k začátku trasy. I přesto, že jsme vyrazili poměrně brzo, na parkovišti je odhadem 20 dalších aut. Nahazuji batoh a trekové boty a míříme po široké luční pěšině vstříc vrcholu, který je zahalen v malém mráčku.

Pohledem do mapy bylo jasné, že se bude jednat o poměrně monotónní výstup, hlavně ze začátku. Cesta na vrchol je fakticky jedna serpentina za druhou, jednou kratší, jednou delší. I tak je pohled na jezero Wanaka pod námi a okolní vrcholy u jezera jedním slovem parádní.

Stoupající slunce jasně dává najevo, že dneska bude teplo. Ačkoliv se to nezdá, na některých místech je stoupání celkem prudké a bere dost sil. Zvlášť pro ty z nás, co neseme batoh.

Zhruba v tisíci metrech nad mořem potkáváme zblízka mrak, který tu dneska neměl být. Naštěstí po pár set metrech z něho zase vycházíme právě v okamžiku, když se dostáváme na známou vyhlídku na hřebeni Roys Peaku.

Asi se budu opakovat z předchozích příspěvků (výstup do Gertrude Saddle), ale pohled na Mount Aspiring je jedním z těch, které se vryjí do paměti. Stojím s otevřenou pusou a dívám se na druhý nejvyšší vrchol Jižních Alp (kromě skupiny vrcholů v okolí Mount Cook) s jeho ledovci. Paráda.

Fotíme se na exponované pěšině, která vede na vyhlídku nad jezerem Wanaka. Naštěstí tu v tuto denní dobu není hodně lidí. Při cestě zpátky tu stojí fronta asi 30 lidí, kteří čekají, aby si mohli vyfotit tu svoji, přičemž dalších 50 stojí opodál.

Pokračujeme napůl v mraku po pěšině vedoucí kousek pod hřebenem. Vrchol máme na dohled, ale nás spíš zajímá nádherný výhled do údolí po naší pravici, které obklopují vysoké horské vrcholky s ledovci. Zítřejší cesta tímto údolím na ledovec Rob Roy pod Mount Aspiring asi taky nebude k zahození.

Po zhruba 10 minutách stojíme na vrcholu a vzhledem k tomu, že mrak se pomalu rozplývá, máme super výhled na všechny strany. S ohledem na to, že je zřejmě mezi mladými „turisty“ v módě pustit si na vrcholu nebo už cestou rádio, jdeme ještě kousek dále od těchto debilů po hřebeni směrem k Mount Alpha, kde si sedáme na trávu a vychutnáváme si fantastické výhledy opět s Nutellou za odměnu.

Chvíli jsem ještě přemýšlel, jestli se vydat na Mount Alpha, ale výškový rozdíl, který bychom museli překonat po hřebeni, se jeví jako značný, navíc nic dalšího asi neuvidíme. Vracíme se proto po stejné cestě dolů.

Jak jsem naznačil výše, počet turistů, kteří míří na Roys Peak, je astronomický. Na osmikilometrové cestě zpátky k autu jsme potkali bez přehánění okolo 500 lidí. Myslím si, že někteří z nich jdou jenom na popisovanou vyhlídku, aby si mohli vyfotit fotku na Instagram a jdou zas zpátky za zvuku diskotéky. Ještě, že jsme šli ráno.

Obloha se při našem sestupu vyjasnila a dokonalá barva jezera Wanaka pod námi mě neustále nutí vytahovat foťák, i když fotím pořád to samé dokola. Doufám jen, že tohle počasí nám vydrží až do konce naší návštěvy jižního ostrova (vydrželo, severní ostrov sper čert).

Takto hezkého počasí nejde nevyužít, a proto po večeři míříme na procházku kolem jezera Wanaka. Naším cílem byl strom na břehu jezera, který bývá ve vodě a je vděčným tématem profesionálních i amatérských fotografů. Strom na břehu jezera nelze přehlédnout, protože u něj vždy konstantně stojí asi 20 lidí, kteří si snaží vyfotit tu svoji fotku. Stavím se do fronty a cvakám pár na památku.

Výstup na Roys Peak měří přibližně 7 a půl kilometru (takže 14 kilometrů celkem).

Cesta na Roys Peak a zpět nám trvala asi 4 a půl hodiny včetně pauz na focení, výhledy a svačinu.

• je třeba ještě po zhlédnutí fotek něco dodávat
  • úžasné výhledy na Jižní Alpy a jezero Wanaka

• vyjděte skutečně brzo (nebo naopak pozdě na západ slunce), pokud nechcete jít v davu turistů
  • cesta je zpevněná, takže si vystačíte i s teniskama, ale pohorky se hodí
  • rezervujte si hezké počasí

Stáhnout GPX trasy na Roys Peak – odkaz na Mapy.cz

Trasa na Roys Peak ve Wanace na Novém Zélandu
Trasa na Roys Peak ve Wanace na Novém Zélandu (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)