Pralesem Jižních Alp pod ledovec Rob Roy a Mount Aspiring

Výlet k ledovci Rob Roy nedaleko Mount Aspiring jsem před odjezdem na Nový Zéland v plánu neměl. Vzhledem k tomu, že nám však počasí přálo a Toyota Yaris se osvědčila i na štěrkových cestách, začínal jsem zvažovat, že bychom mohli výšlap pod ledovec absolvovat. Cesta na parkoviště Raspberry Flat v hlubokém údolí u řeky Matukituki měřila z Wanaky zhruba 50 kilometrů, z toho asi 35 bylo po štěrkové cestě. Aby toho nebylo málo, muselo se po cestě překonat 9 brodů. Po návratu z Roys Peaku proto studuji videa na Youtube a odhaduji, zda to Toyota Yaris zvládne. Snad jo, jinak skončíme v řece. Nemá ani cenu dodávat, že pro cestu je doporučováno vozidlo s pohonem na čtyři kola a že autopůjčovny obvykle ve smlouvě vylučují použití auta na této cestě (naše kupodivu nikoliv, asi na to zapomněli).

Po včerejších zkušenostech a také, abychom potkali co nejméně aut, vstáváme ještě za tmy a před východem slunce pádíme k našemu výchozímu bodu. Slunce vychází v okamžiku, kdy najíždíme na štěrkovou cestu. V jedné zatáčce chytáme slušný smyk, což mi připomíná, že bych do nich asi neměl najíždět v 90 kilometrové rychlosti.

Dobrá zpráva je, že dlouho nepršelo, takže by v brodech nemělo být hodně vody. Po několika kilometrech přijíždíme k prvnímu z nich, ve kterém trocha vody i teče. Stačí jet pomalu a jsme na druhé straně. Následující dva jsou vyschlé, takže jenom pomalu sjíždíme ve vyjetých kolejích do kaluže a na druhé straně jedem zase nahoru. Následuje asi nejhlubší brod, kde voda teče proudem a nejde moc vidět, jak je hluboký. Se slovy, když už jsme tady, najíždím do tekoucí říčky. Odhadem je tu tak maximálně půl metru vody. Další brody už jsou v pohodě, akorát na tom posledním jsou vyjeté takové koleje a hrboly, že škrtáme spodkem auta o pár kamenů.

Zdárně jsme docestovali na parkoviště, stejně jako vycházející slunce nad vrcholky hor za námi. Vydáváme se cestou vedoucí údolím řeky Matukituki, kterou po zhruba 15 minutách přecházíme přes visutý most.

Následuje zhruba dvou kilometrové stoupání lesem k první vyhlídce, ze které máme možnost vidět na ledovec Rob Roy. Vzhledem k tomu, že jsme vyrazili brzo ráno, nepotkáváme cestou až na jednu výjimku žádné turisty. Při zpáteční cestě před polednem to bylo o dost horší.

Z první vyhlídky pokračujeme ještě další kilometr po značené trase na další vyhlídky přímo pod ledovcem. Při cestě slyšíme zlověstné praskání ledu a následnou ránu rozléhající se celým údolím. Sakra, škoda, že jsme nebyli rychlejší, abychom viděli padat kus ledovce.

Ještě před dosažením druhé a finální vyhlídky máme možnost s ustupujícím lesem sledovat téměř 300 metrů vysoký vodopád, který padá do údolí.

Jsou výhledy, které se těžko popisují. Jedním z takových je výhled na ledovec Rob Roy. V takovýchto situacích je lepší nechat mluvit fotky, samozřejmě s dovětkem, že na živo je to asi tisíckrát lepší.

Po svačině a dostatečném pokochání a odpočinku se vracíme stejnou cestou nazpátek k našemu autu. Cesta utíká poměrně rychle a jsme zase zpátky v údolí řeky Matukituki, kde si ještě na chvíli sedáme na lavičku a pozorujeme pasoucí se a odpočívající krávy na „kraví pláži“ pod námi.

Na parkovišti je najednou odhadem desetkrát více aut než ráno. Snad na úzké cestě v údolí nepotkáme nějaká další. Cestu zpátky zvládáme v pohodě a kvůli brzkému výjezdu máme i dost času odpoledne, takže se západem slunce opět míříme na procházku k jezeru Wanaka. A zítra vzhůru na západní pobřeží jižního ostrova za otravnými muškami a dalšími ledovci.

Túra pod ledovec Rob Roy z parkoviště Raspberry Flat a zpátky měří zhruba 11 kilometrů.

Jedná se o poměrně nenáročný výstup pralesem, samotná cesta Vám proto zabere okolo dvou hodin. Počítejte ale s tím, že strávíte podstatnou část pozorováním ledovce na horní vyhlídce. Přesun z Wanaky autem na parkoviště se dá stihnout zhruba za 40 minut, záleží, jak rychle to napálíte po štěrkové cestě.

• Jižní Alpy v celé své kráse

• pokud se chcete vyhnout zástupům turistů, vyplatí se přivstat
  • brody se dají v pohodě projet i malým autem za předpokladu, že nepršelo (při deštích bych to s malým autem neriskoval), navíc mějte na paměti, že se pojištění auta většinou nevztahuje na tuto cestu

Stáhnout GPX trasy k ledovci Rob Roy – odkaz na Mapy.cz

Trasa k ledovci Rob Roy na Novém Zélandu
Trasa k ledovci Rob Roy na Novém Zélandu (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)