Za krásami Valašska po hřebenech Javorníků

Na hřebeny Javorníků máme oba hezké vzpomínky. Na Kasárnách jsme byli na gymplu na lyžáku, v Hovězím dvakrát na školním výletě a v Karolince na našem prvním společném vícedenním výletě. Předpověď počasí na víkend vychází parádně a mě napadá, že bychom se mohli alespoň na jeden den vrátit na známá místa a vyměnit Beskydy za Javorníky. I když osobně to moc nerozlišuju, pro mě znamenají české Beskydy všechno od Jablukova po Vsetín.

Vstáváme tradičně časně ráno a než se nadějeme, sjíždíme ze Soláňě do Velkých Karlovic. Auto necháváme před obecním úřadem a vydáváme se po žluté a pak zelené turistické značce směrem k hraničnímu, respektive podle mapy nyní už slovenskému hřebeni Javorníků. V plánu máme zhruba 25 kilometrový okruh přes Stracenec a Tři kříže, Velký Javorník a Lemešnou zpátky do Velkých Karlovic. Za nádražím ve Velkých Karlovicích máme zprvu trochu problém najít žlutou značku a na chvíli se při průchodu místním skladištěm/skládkou přemisťujeme o několik set kilometrů na východ. Naštěstí pro nás je chudkák hlídací pes na řetězu a my tedy máme možnost projít dále, kde začíná stoupání k prvnímu dnešnímu vrcholu jménem Kyčera. Po krátkém a prudkém výstupu máme možnost kochat se prvními výhledy na typickou krajinu Valašska.

Po překonání úvodního stoupání se dostáváme na hřeben, který nás zavede až pod rozhlednu na Stracenci. Střídavě tak jdeme nahoru a zase dolů, prostě klasická hřebenovka. Sem tam potkáme osamocenou chatku nebo menší osadu. Tady se musí hezky odpočívat. Společnost nám zároveň dělají parádní výhledy na okolní kopce a údolí.

Doposud jsme potkali jenom dva turisty a jednoho běžce. Situace se však mění s příchodem na rozcestí s červenou turistickou značkou vedoucí po hřebeni Javorníků. Tady potkáme více lidí, zejména díky tomu, že na nedaleké Kasárny lze vyjet autem a dostat se na hřeben bez námahy. Koncentrace turistů na Stracenci a Velkém Javorníku je proto trochu vyšší, než máme rádi, ale na víkend to není zas tak strašné.

Na nejvyšším vrcholu hřebene Javorníku pojmenovaného příznačně Velký Javorník se proto zdržíme jenom na krátkou svačinu, přeci jenom brekot dětí, že už dál nechtějí jít nebo že spadly není to, proč jsme sem dneska jeli.

Na Stracenci a i dále na hřebeni nás čekají lány borůvek, takže sem tam zastavujeme a dáváme se do sbírání. V té chvíli si vzpomínám, že bychom to při cestě autem domů mohli vzít přes Makovský průsmyk a Bumbálku na Masarykovu chatu, kde dělají výborné borůvkové knedlíky. Vzhledem k tomu, že jsme se tam dostali až ve tři odpoledne, poslední porci jsme prý minuli o pár minut. Příště je třeba nahodit vyšší tempo.

Za Kasárnami jsme opět na hřebeni osamoceni. Stoupání nahoru a dolů stále pokračuje až k prudkému klesání do sedla pod Lemešnou. Co jsme sešli dolů, musíme vyjít zase nahoru, takže nás čeká další krátký a hodně prudký stoupák na Lemešnou.

Z Lemešné pokračujeme po modré turistické značce stále osamoceni po hřebeni do Velkých Karlovic. Cestou po hřebeni zastavujeme u dříve majestátního buku na Bařince, dnes již částečně oschlého.

Do Velkých Karlovic to už pak je coby kamenem dohodil a „skoro“ pořád z kopce. Přicházíme na hlavní silnici, kterou následujeme ještě asi dva kilometry k našemu autu. Škoda, že už nestíháme ty knedlíky, budeme se muset spokojit tedy aspoň s haluškami. Na Valašsku je fajn, i když jste tam jenom na jeden den.

Popisovaná okružní trasa z Velkých Karlovic na hřeben Javorníků včetně Velkého Javorníku měří zhruba 26 kilometrů.

Trasu jsme absolvovali zhruba za 5 a půl hodiny s přestávkami na jídlo a focení.

• typická valašská krajina
  • nádherné výhledy
  • prakticky bez lidí (i o víkendech)

• trasa se dá přiměřeně zkrátit i prodloužit podle možností (zpátky do Velkých Karlovic vede z hřebene několik dalších cest), stačí kouknout do mapy
  • pokud se vracíte směrem na Ostravu autem, doporučuju návštěvu Masarykovy chaty za Bumbálkou (dá se k ní dojet autem, cesta je rozbitější), protože tam skvěle vaří a máte super výhled na Lysou horu

Stáhnout GPX trasy – odkaz na Mapy.cz

Trasa z Velkých Karlovic po hřebeni Javorníků
Trasa z Velkých Karlovic po hřebeni Javorníků (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)

Turistické výlety v Beskydech

# Zapomenutým hřebenem Těšínských Beskyd přes Velkou Čantoryji

# Zimní beskydská hřebenovka aneb z Ropičky na Javorový

# Přes Pulčínské skály a Makytu za panoramatickou krajinou Valašska

Beskydský výlet se stanem po známých i neznámých stezkách a vrcholech