Hledání jara a stezky na Nořičí hoře a Čertově mlýnu v Beskydech

Minulý rok jsme se touto dobou toulali po beskydských kopcích se stanem. Pohled z okna a na teploměr naznačuje, že si tento rok budeme muset na spaní venku ještě chvíli počkat. Přeci jen nás nevzrušuje představa spaní na sněhu nebo v bahně. Pro dnešek proto volíme jednodenní výlet a vydáme se prozkoumat neznačenou stezku na Nořičí horu. V mapě jí sice nenajdete, ale měla by tam být. Auto necháváme Na Bystrém před bývalou hospodou a vydáváme se po žluté turistické značce do mírného stoupání. Po naší levé ruce se za zelenými pastvinami vypíná Velká Stolová, přímo před námi je Nořičí hora a napravo od nás za chvíli vykoukne Radhošť. Zatímco v údolí už vládne jaro, pohledem na okolní kopce to vypadá, že tak od 800 metrů na nás čeká tající sněhová pokrývka. Letos se ta zima nějak drží.

Lesní cesta nás zavede k parkovišti na Ráztoce, které je bedlivě střeženo Policií. Uzávěra okresů totiž potrvá ještě dva dny a zřejmě je třeba přísně střežit, aby někdo z jiného okresu nevyrazil na hory. My jsme ještě stále v “našem” okresu Nový Jičín, ale na část našeho výletu ho opustíme. Po kopcích nás ale nikdo honit nebude. Navíc za celý den potkáme zhruba 10 lidí, což je rozhodně méně, než jsem potkal při pátečním nákupu. Vzpomínám si na minulý rok, kdy byla povinnost nosit roušky nařízena i při pohybu v přírodě. Stejná absurdita jako to, že sportovat bylo v březnu možné jen v katastru obce. Zajímalo by mě, kolik pravidelně sportujících lidí to skutečně dodržovalo. A čemu jsou pak zákazy, když je většina lidí nedodržuje.

Nastává okamžik pravdy. Je třeba nalézt stezku, která nás zavede na Nořičí horu. Nic těžkého to naštěstí není. Jen se Nina trochu diví, proč je to ze startu tak prudké. Čeká nás několik serpentin bukovým lesem klikatících se po jednom z hřebenů Nořičí hory. Pěkná lesní pěšina se vine lesem přes kořeny a kameny. Po sněhu zatím není ani památky, ale i ten za chvíli přijde. Překonáváme mýtinu s vyvrácenými stromy, kde se nám pěšina na chvíli ztrácí. Po směsici bahna a sněhu přicházíme na lesní cestu, která by nás zavedla na Pustevny. My ale pokračujeme přímo nahoru, kde se mísí sníh a popadané listí. Nina si dává nesmeky, ale platné jí to příliš není. Klouže to úplně stejně, navíc se jí nesmeky za chvíli obalují sněhem a místo bot má dvě sněhové koule pokryté bahnem a listím. Úspěšně překonáváme prudký úsek a zdá se, že od teď to bude jenom po sněhu. Za chvíli však nacházíme malý plácek v závětří, na který svítí slunce a sníh je tu roztátý. Využijeme ho na krátkou pauzu a svačinu, která je pro nás vlastně obědem. Máme zásoby z Velikonoc, takže tlačíme beránka s polevou a jablečný štrůdl.

Za Nořičí horou se napojujeme na běžkařskou magistrálu vedoucí na Pustevny a Radhošť. V rozbředlém sněhu potkáváme i jednoho běžkaře, který se vydal využít jednu z posledních příležitostí letošní zimy. Po lesní cestě přecházíme přes Zmrzlý vrch a obcházíme Tanečnici. Dostáváme se na známou trasu z Pusteven na Čertův mlýn a potkáváme první dnešní turisty. Stoupání na Čertův mlýn dá obvykle zabrat v jakýchkoli podmínkách, ale na roztávajícím sněhu je obzvláště výživné. I když lepší než ledovka. Už jsme ale připraveni z Nořičí hory, kde to bylo trochu ostřejší a o dost delší, takže za chvíli stojíme osamoceni na vrcholu Čertova mlýnu a vzpomínáme, když jsme tu minulý rok procházeli se stanem ve stejný den (výlet Jarní valašské Beskydy se stanem).

Z Čertova mlýna klesáme do sedla pod Kněhyní a následně se vydáváme po traverzu, který vede po jejím úbočí. Úzká pěšina zařízlá v prudkém svahu je kompletně pod sněhem a na některých místech je třeba dávat pozor, aby se člověk neprojel po svahu dolů. Původně jsem plánoval, že bychom pokračovali na Velkou Stolovou a posléze někudy lesem sešli do Kunčic pod Ondřejníkem, ale nakonec kvůli množství sněhu raději volíme osvědčenou trasu po žluté turistické značce vedoucí hlubokým a prudkým údolím mezi Velkou a Malou Stolovou. Nahoře se ještě brodíme ve sněhu, ale s klesáním se sníh pomalu vytrácí a my se vracíme ze zimy zpátky do jara. Po lesní cestě přicházíme Na Pekliska, které bývalo mým oblíbeným místem v Beskydech. Dlouho jsem tu nebyl a přibývající zástavba na zelených loukách pomalu ubírá tomuto plácku mezi horami na kráse. Některé sruby a moderna jsou tu opravdu jako pěst na oko. Ale když se člověk podívá tím správným směrem, pořád to tu má svoje kouzlo. Záleží ale, jak dlouho vydrží?

Popisovaný výlet na Nořičí horu a Čertův mlýn v Beskydech měří zhruba 17 kilometrů, nastoupáte na něm okolo 800 výškových metrů a zabere Vám přibližně 5 hodin (náš souhrnný čas pohybu 4:12).

• příjemný beskydský výlet s pořádným stoupáním

Mapa výletu na Nořičí horu a Čertův mlýn v Beskydech
Mapa výletu na Nořičí horu a Čertův mlýn v Beskydech (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)

Turistické výlety v Beskydech

# Zapomenutým hřebenem Těšínských Beskyd přes Velkou Čantoryji

# Zimní beskydská hřebenovka aneb z Ropičky na Javorový

# Přes Pulčínské skály a Makytu za panoramatickou krajinou Valašska

Beskydský výlet se stanem po známých i neznámých stezkách a vrcholech