Přes zasněžené kopce Valašska ke Třem křížům na Stracenci

Javorníky a Vsetínské vrchy mám hodně rád. Většinou tu nepotkáte moc lidí a ty oblé kopečky poseté pastvinami a roubenkami nejde nemilovat. Zkrátka Valašsko v celé své kráse. Zima už se nadobro ujala vlády, takže nás čeká i trocha sněhu. Jako cíl jsme si vybrali památník Tři kříže na Stracenci. Naposledy jsem tu v zimě byl na lyžáku před 17 lety, kdy jsme tu na běžkách jezdili z nedalekých Kasáren. Omrzlou tvář z těchto výletů si pamatuju dodnes. Stejně jako nespočet pádů. Zdá se mi to tak dávno, jako kdyby se to stalo v minulém životě. Za vzpomínání přijíždíme do Velkých Karlovic a necháváme auto na prostorném parkovišti u skiareálu Kyčerka. Ačkoliv se nás média snažila přesvědčit, že na horách je spoustu lidí, zde zeje parkoviště prázdnotou. Všichni asi jeli něco hledat na Pustevny.

Teploměr nám ukazuje 8 stupňů pod nulou. To mě zase budou mrznout prsty na rukou. V zásadě je jedno, jak teplé rukavice mám. Než se moje tělo dostatečně zahřeje, vždycky zakusím tu nepříjemnou bolest. Snad přijde kopec dostatečně rychle. Celé údolí je ve stínu a já se těším, až vyjdeme na slunce. Přemýšlím, jestli mám nahodit i péřovku, ale dávám tomu ještě 10 minut. Naštěstí přichází stoupání a správně zvolené tempo mě dostatečně zahřívá. Dostáváme se na slunce, takže můžeme bez rozptýlení pozorovat zimní nádheru okolo nás. Před námi je rozcestí na Javorníčku, odkud se nám naskytne výhled na hraniční hřeben Javorníků, kam máme namířeno. Za námi se pak otevírá panorama zimních Beskyd. Radhošť, Kněhyně, Smrk a Lysá hora v zimním kabátu.

Naše další kroky vedou po žluté turistické značce pod Gigulou do sedla Příschlop, kde se napojíme na zelenou, která nás zavede na Slovensko do sedla Bukovina na hlavní hřeben Javorníků. Prozatím jsme potkali pouze dva turisty, takže se potvrzuje, že hlavní nápor lidí bude tam, kde se dá dojet autem. A samozřejmě na Lysé hoře. Přesto tuším, že hraniční hřeben bude o trochu frekventovanější, než tomu bylo doposud. Přeci jen na Kasárny i na Kohútku lze dojet autem. Očekávání se bohužel naplňují, možná jsou i překročena, a trochu máme nutkání to na Bukovině otočit zase zpátky. Když už jsme tu ale došli, tak to zkusíme těch pár set metrů přetrpět. Neustálé uhýbání běžkařům, z nichž většina se domnívá, že jim patří celý hřeben, totiž není příjemné.

Na Stracenci je opravdu přeplněno. Stoupáme si trochu bokem do závějí a vzpomínáme, když jsme tu na plácku stanovali (Podzimní putování se stanem po hřebenech Javorníků a Vsetínských vrchů). To tu byl klid, ráno i večer. Teď tu lidi halekají, psi po sobě štěkají a chybí jen, aby někdo pustil z mobilu nebo repráků aktuální pecky z hitparád. Ke klidu je to naštěstí blízko. Stačí dojít zpátky na rozcestí Bukovina a odbočit. Rázem jsme zase sami se sebou. Po zelené značce vedoucí po lesních cestách míříme zpátky do Velkých Karlovic. Téměř bez lidí a s nádhernými výhledy do kraje.

Píšu tyto řádky a zároveň koukám do mapy, abych si připomenul, co dále napsat. Očima i kurzorem však záhy opouštím naši trasu a zkoumám okolní kopce. V duchu už plánuji, kam se můžeme na jaře vypravit se stanem. Javorníky a Vsetínské vrchy totiž nabízejí spoustu možností, kde se dá ztratit v lese. A tak střídavě přibližuji a oddaluji mapu a vymýšlím, kde jsme ještě nebyli a kam vyrazíme. Není třeba se omezovat na značené trasy. Na většinu kopců totiž žádná značka nevede. Není třeba chodit pořád dokola na stejná místa. Vždyť to musí být nuda. Už se těším na jarní objevování.

Popisovaný výlet z Velkých Karlovic ke Třem křížům na Stracenci měří zhruba 17 kilometrů, nastoupáte na něm okolo 700 výškových metrů a zabere Vám přibližně 5 hodin (náš souhrnný čas pohybu 3:51).

• nádherné výhledy na Beskydy a Javorníky
  • nezaměnitelná krajina Valašska

• na hraničním hřebeni se připravte na větší množství turistů (v zimě běžkařů)
  • pokud máte rádi frgály, zastavte se na začátku Dolní Bečvy v obchůdku Valašské dobroty (49.4576158N, 18.1879161E), dělají je tam opravdu výborné

Mapa výletu z Velkých Karlovic na Stracenec v Javornících
Mapa výletu z Velkých Karlovic na Stracenec v Javornících (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)

Turistické výlety v Beskydech

# Zapomenutým hřebenem Těšínských Beskyd přes Velkou Čantoryji

# Zimní beskydská hřebenovka aneb z Ropičky na Javorový

# Přes Pulčínské skály a Makytu za panoramatickou krajinou Valašska

Beskydský výlet se stanem po známých i neznámých stezkách a vrcholech