Lysá hora a Travný aneb beskydský okruh z Krásné na dopoledne

Půl šesté ráno, zvoní budík. Hurá z postele. Jedeme přece na výlet. Chvíli mám nutkání otočit se na druhý bok a dál spát, ale Nina si už dělá snídani, takže budu muset taky vylézt. Je to přesně ten stav mysli, který je prostě třeba překonat, protože potom už to bude jenom lepší. Dneska máme v plánu výlet z malé beskydské vesničky Krásná na nejvyšší horu Moravskoslezských Beskyd, Lysou horu, a poté na sousední majestátně vypadající Travný. Ideální výlet na dopoledne. Vyjíždíme časně ráno, protože turistický cíl, jaký se stal v posledních letech z vrcholu Lysé mi přijde zvláště o víkendu extrémní, a právě ráno je velká šance, že se tomu mumraji lidí aspoň částečně vyhneme. Východ slunce na vrcholu už nestihneme, ale ten co máme po snídani taky není k zahození.

V Krásné nás na malém parkovišti čeká jenom pár aut, takže se zdá, že nahoru po žluté turistické značce půjdeme sami. A taky že jo. Vůbec, žlutá z Krásné je mojí nejoblíbenější trasou, protože je nejkratší (zhruba 5 kilometrů), tím pádem i nejprudší, což odrazuje ten typ turistů, které zrovna nemusíme. Cesta odsýpá velmi rychle a za něco málo než hodinu stojíme na vrcholu a užíváme si výhled z královny Beskyd. Dneska nám to šlo hodně rychle, sice začátek z Krásné byl trochu pomalejší (ta úvodní louka s naloženým batohem mi dá na rozjezd vždycky zabrat), jelikož mám pořád výmluvu, že je ještě brzo po zimě. Někdy v půlce roku ji plánuji vystřídat za to, že už se zas blíží zima.

Na vrcholu Lysé si vždycky vzpomenu na jednu z našich zimních cest zhruba před deseti lety, kdy byla vymetená obloha, zhruba mínus 20 a nikde nikdo. Pivko ve sněhem zapadaném Šantánu a zase dolů. Ale i ty nové stavby, co na vrcholu vyrostly, zřejmě mají své kouzlo, které jsem ale asi ještě neobjevil. Každopádně se do nich vejde více lidí, takže asi bude účel splněn. Ještě lanovku a kasíno, prosím.

Nahoře skočíme na jednu vychlazenou desítku do Bezručovy chaty a pokračujeme dále po červené turistické značce směrem na Visalaje. Travný, náš další cíl, máme po levé straně. Viditelnost dneska není ideální a po chvíli zjišťuji, že to bude asi pylem, který všude kolem poletuje. Dostává se všude, do očí, do foťáku, do mobilu. Černý batoh mění svoji barvu na žlutou. No už by mohlo aspoň trochu zapršet.

V půli cesty odbočujeme z červené turistické značky, pokračující na Visalaje, na neznačenou lesní cestu, která nás zavede na Zlatník, odkud budeme pokračovat dále na Travný. Tím si ušetříme pár kilometrů poměrně nudného přesunu po štěrkové cestě, bohužel se však ochudíme i o moji oblíbenou louku u Vyšní Mohelnice. Před Zlatníkem jsme ale odměněni krásnou pastvinou s výhledem na okolní kopečky a údolí pod námi. Tyhle místa mám na Beskydech nejradši.

Ze Zlatníku je to na vrchol Travného asi 7 kilometrů, takže nás čeká podstatně mírnější stoupání než na Lysou. Do kopce nám to dneska jde nějak snadno a tak díky svižné chůzi po lesních cestách stojíme na vrcholu zhruba za hodinu a pár minutek. Dáváme si svačinu, která se sestává i z rybízových muffinů z kokosové mouky, které jsme si včera udělali (recept).

Sestup z Travného je zpočátku prudší, ale pak se zmírní do příjemně nakloněné roviny. Závěrečnou sjezdovku na Přelači sbíháme a do Krásné už to máme jenom kousek. K autu nás čeká asi kilometrový přesun po asfaltu. Bude půl jedné, takže na oběd jsme doma. Jak jsem říkal, ideální výlet na dopoledne, jen je třeba se vykopat z postele.

Popisovaná okružní trasa z Krásné přes Lysou horu, Zlatník a Travný měří zhruba 22 kilometrů, převýšení je zhruba 1.450 výškových metrů.

Trasu jsme svižnou chůzí zvládli za 5 hodin.

• nádherné výhledy z Lysé hory (z vrcholu i z červené turistické značky směrem na Visalaje)
  • pěkný trénink (pozvolné stoupání, žádné extrémy)

• na Travném moc lidí nepotkáte ani o víkendu, za to na Lysé hoře počítejte se skutečně nadměrným počtem turistů, pokud se chcete vyhnout davům, vydejte se časně ráno nebo později odpoledne

Trasa z Krásné přes Lysou horu a Travný
Trasa z Krásné přes Lysou horu a Travný (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)

Turistické výlety v Beskydech

# Zapomenutým hřebenem Těšínských Beskyd přes Velkou Čantoryji

# Zimní beskydská hřebenovka aneb z Ropičky na Javorový

# Přes Pulčínské skály a Makytu za panoramatickou krajinou Valašska

Beskydský výlet se stanem po známých i neznámých stezkách a vrcholech