Procházka s kočárkem kolem švýcarských jezer u Svatého Mořice

Po rozkoukání a pár procházkách v samotném Livignu jsme se rozhodli vypravit přes kopec a kouknout na švýcarská jezera v okolí Svatého Mořice. Po cestě jsme se však zastavili nejprve v sedle Livigno a vydali se s nosítkem k nedaleké soše madony, odkud je nádherný výhled na čtyřtisícovou Berninu a okolní vrcholy pokryté ledovci. Poprvé jsme tu byli v roce 2020 při výletu na nedaleké Monte Vago (výlet Monte Vago nad Livignem s výhledem na vrcholy Berniny). Zavítali jsme zde i v minulém roce, kdy jsme si v Livignu udělali jednodenní pauzu při cestě do Finale Ligure (výlet Enduro, moře, pizza a zmrzlina aneb moje zážitky z Finale Ligure). A jsme tu i nyní, tentokrát už ve třech. I když minulý rok jsme tu taky vlastně byli ve třech. Teďka už má ale Medík o pár kilo navíc a můžeme se po cestě nahoru na sebe smát.

Vyfotíme na památku pár fotek, slíbíme si, že ne tu Berninu jednou spolu všichni vylezeme a po chvíli kochání míříme zase zpátky k autu. Čeká nás spousta zatáček, sedlo Bernina a pak relativně rovná cesta až do Svatého Mořice. Klesání a asi ani cesta autem se Medíkovi příliš nelíbí, ale naštěstí náš výchozí bod už není daleko. Na jedno z mála neplacených parkovišť v okolí Svatého Mořice přijíždíme naštěstí před tím, než mručící protesty naberou na intenzitě. Vybalujeme kočár a batoh, nakojíme, přebalíme a nakonec i vyrážíme. Čeká nás okružní trasa kolem jezera Champfèr u vesničky Silvaplana.

Štěrková cesta nás od parkoviště zavede k malému jezírku a pak k řece Inn, která pramení pod Berninou a spojuje okolní jezera. Zpoza stromů se nám otevírá nádherný výhled na hladinu jezera a okolní hory. Stezka vede k mostu přes řeku, ale my pokračujeme rovně přímo po břehu jezera. Terén pro náš kočárek trochu přiostřuje a na některých místech nás čekají vystouplé kořeny a špičaté kameny. Naštěstí jsme si něco daleko horšího natrénovali před pár týdny u nás v Beskydech (výlet S kočárkem kolem Ondřejníku za výhledy na Beskydy), takže pár drncavých pasáží nás ani Medíka nepřekvapí. Medík se rozhodla dát si svých obvyklých 40 minut spánku, takže teď může být terén sebehorší a zřejmě jí to neprobudí.

Podél místy skalnatého břehu se dostáváme na louku mezi vesnice Surlej a Silvaplana. Po levé ruce stoupá vysoko nad nás horský hřeben s vrcholem Piz Surlej, na který už nám v roce 2020 nezbyl čas a místo něho jsme se tenkrát vypravili na Monte Confinale (výlet Zamračené Monte Confinale s výhledem na zaledněné Ortles). Jak to vidím zdola, tak to vypadá docela prudce a dneska by se mi do toho moc nechtělo. Teď jsem rád, že si užíváme sluníčka a štěrková cesta nám ubíhá pod koly kočárku.

Přecházíme most a pokračujeme ještě kousek dále kolem jezera Silvaplana, abychom vyfotili nějakou fotku, protože okolní scenérie s průzračně modrým jezerem a skalnatým Piz da la Margna v pozadí stojí za to. Jdeme ještě kousek, ale jakmile se Medík začne budit, otáčíme kola kočárku a míříme zpátky. Zpáteční cesta vede po druhé straně jezera, ale bohužel kousek kolem velmi rušné cesty. Snažíme se trochu přidat do kroku, ale naše ratolest se záhy domáhá svojí stravy. K autu už to nedáme, takže na jedné z mnoha laviček na břehu jezera děláme pauzu na svačinu pro nás všechny. Po kojení zjišťujeme, že podle názoru našeho malého medvěda na kočárek už není nálada, takže zkusíme trochu více otestovat nosítko a zbývající necelé dva kilometry dojdeme k autu. Cesta se kupodivu obejde bez větších protestů a dokonce se přidá i pár úsměvů a krátký spánek. Nechceme ji ale nechávat v nosítku příliš dlouho. Při cestě zpátky do Livigna využíváme dobré nálady a stavujeme se ještě na jiné vyhlídce na Berninu přímo u silnice za železničním přejezdem. Minule jsme tu potkali Bernina Express, ale tentokrát nemáme to štěstí. Ale úplně nám stačí, že Medíkovi ukážeme krásy okolních hor.

Popisovaný výlet s kočárkem kolem jezer Engadin u Svatého Mořice měří zhruba 7 kilometrů, nastoupáte na něm okolo 50 výškových metrů a zabere Vám přibližně 2 hodiny (náš souhrnný čas pohybu 1:30).

• hezká procházka okolo jezer
  • nádherné výhledy na okolní alpské vrcholy

• trasa začíná na jednom z mála neplacených parkovišť (46°28’33.439″N, 9°49’22.986″E) v údolí u tenisových kurtů, míst k parkování je zde dostatek
  • další vhodnou trasou pro kočárek je výlet kolem jezera Lej da San Murezzan přímo ve Svatém Mořici, avšak počítejte s výrazně větším množstvím lidí
  • naše kompletní výbava na jednodenní i vícedenní výlety – Naše turistická výbava pro rok 2020/2021 (gear list)

Mapa výletu s kočárkem kolem alpských jezer Engadin nedaleko Svatého Mořice
Mapa výletu s kočárkem kolem alpských jezer Engadin nedaleko Svatého Mořice (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)

Naše nejlepší výlety v Alpách

Přes strmý ledopád a trhliny do pekel na čtyřtisícový Weissmies

Nejkrásnější výhledy na Matterhorn z treku pěti jezer a Gornergratu

Vzhůru nad ledovce a mraky na Vertainspitze v alpském pohoří Ortles

S podzimním sluncem na Grosser Knallstein v srdci Nízkých Taur

Kříže, zákopy a ostnaté dráty na Cima Juribrutto v italských Dolomitech

Ikonické dolomitské věže Tre Cime di Lavaredo ze všech světových stran

Z jednoho údolí Nízkých Taur do druhého přes Rotmandlspitze

Perný letní výstup na Grosser Priel v Mrtvých horách

Túra na Deneck, vyhlídkový vrchol v srdci Nízkých Taur

Na třítisícovku Zischgeles ve Stubaiských Alpách se svišti a krávami

Allalinhorn, naše první čtyřtisícovka a výhled na alpské velikány

Ledovce, vodopády, hory i jezera na alpském výletu v italských Ortles

Okolo hřebenu Croda da Lago za krásami italských Dolomit

Panoramatická stezka ze Söldenu do Ventu v Ötztalských Alpách

Mezi zaledněnými vrcholy Ötztalských Alp při výstupu na Kreuzspitze

Monte Vago nad Livignem s výhledem na vrcholy Berniny

Walliské Alpy a jejich krásy z třítisícového vrcholu Sasseneire

# Výhledy na Julské Alpy z Viševniku a odpočinek u Bohinjského a Bledského jezera