Kouknout na Nízké Taury před západem slunce ze Stoderzinkenu

Pokud se nepletu a paměť mě neklame, tak tento výlet na Stoderzinken bude nejkratší a zřejmě i nejlehčí výlet, kterému jsme věnovali samostatný příspěvek. Ale bylo by škoda o něm nenapsat, protože výhledy při cestě na jeho vrchol i z něj stojí za to. Zvláště když pomalu zapadající slunce ozařuje protější vrcholy Nízkých Taur i hluboké údolí a pomalu se ztrácí za masivem třítisícového Dachsteinu.

Ačkoliv plány na 2021 byly jiné, stejně jako minulý rok budeme trochu improvizovat. Tentokrát to nemá na svědomí pouze koronavirová situace, ale i fakt, že za pár měsíců budeme moci založit na tomto webu rubriku “Horama s kočárkem”. Věřím, že s ohledem na velmi rozsáhlé cílové publikum nějaký budoucí příspěvek z této kategorii konečně překoná v počtu čtenosti recept na banánový chlebíček. Ale zpátky k plánu na 2021. Původně jsem chtěli navázat na naše výstupy ze září 2020 (například Přes strmý ledopád a trhliny do pekel na čtyřtisícový Weissmies) a stanout na některém z dalších alpských velikánů, ale s přibývající zátěží jsme se rozhodli, že zvolíme odpočinkovější výlety.

Do kufru jsme tentokrát namísto vestavby (Jak jsme si vyrobili vestavbu na spaní do Rapida a vyrazili do Alp) přibalili moje kolo, takže ve volných dnech budu moci okusit alpské bikeparky. Plán na první alpskou výpravu se proto skládal ze zastávek ve Schladmingu, Leogangu a Livignu. Bohužel počasí nám nebylo úplně nakloněno, takže nakonec jsme jeli pouze do Schladmingu a Leogang jsme vyměnili za Sölden. Na druhé alpské výpravě v září jsme chtěli stihnout Livigno před zavíračkou bikeparku, následně Finale Ligure a při zpáteční cestě Dolomity. Bohužel opět kvůli počasí nemělo moc cenu do Livigna jezdit poslední víkend bikeparkové sezóny, takže jsme se tu zastavili jen na noc, nakoupili čokolády a nudle a jeli se válet k moři. A samozřejmě za údajně nejlepším bikováním v Evropě do Finale Ligure. Naštěstí nám při zpátečce vyšlo hezké počasí, takže jsme se zastavili u jezera Garda i v Dolomitech.

Ale zpátky na začátek a výletu na Stoderzinken. Do Schladmingu dojíždíme odpoledne a na ubytování dostáváme kartičku Sommercard, díky které můžeme využít místní “atrakce” zadarmo nebo se slevou. Žádnou z lanovek, které máme jednou denně zadarmo, už dneska nestihneme, ale můžeme se vydat po jinak placené cestě nad nedalekou vesnicí Gröbming do horské osady Stoder. Západ slunce se blíží, takže je to jasná volba. Na úzké panoramatické cestě, která se klikatí vzhůru ve spoustě zatáček, nastoupáme asi 1.000 metrů. Parkoviště je skoro prázdné, většina lidí už dávno odjela dolů. Naším cílem je nedaleký dvoutisícový kopec Stoderzinken, ze kterého bychom měli mít nádherný výhled na okolní hory při západu slunce. Výstup nahoru by nám měl trvat zhruba půl hodiny. Za našimi zády necháváme několik chat a pokračujeme po stezce, která mírně stoupá po jižním svahu hory. Míjíme odbočku na ferratu a pokračujeme klečí vzhůru. Než se nadějeme, ocitáme se v závěrečném úseku pěšiny zařízlé ve svahu nad hlubokým údolím. Poslední kroky a jsme na vrcholu.

Chvíli se zdržíme u vrcholového kříže, ale čekat na úplný západ slunce nebudeme. Nesbalili jsme si s sebou čelovky a navíc na to, že je půlka srpna je skoro mrazivo, takže záhy vyrážíme po stejné trase zase zpátky. Masiv Dachsteinu halí husté mraky, ale jinak výhled stojí za to. Dolů nám to trvá chviličku, teď jen doufat, že nepotkáme moc aut v úvodní úzké části silnice. Naštěstí potkáváme jen jedno auto až u mýtné brány. Přichází moje tradiční chvíle nervozity pramenící z toho, co budeme dělat, když ta karta nebude fungovat a závora se nezvedne. Závora se však po načtení karty zvedá a my můžeme zamířit míříme zpátky na ubytování. Zítra má být nic moc počasí, takže vyrazím otestovat místní bikepark.

Popisovaný výlet na Stoderzinken v Nízkých Taurách měří zhruba 3 kilometry, nastoupáte na něm okolo 250 výškových metrů a zabere Vám přibližně hodinu a půl (náš souhrnný čas pohybu 1:11).

• opravdu nenáročný výlet, který zvládne každý
  • nádherné výhledy na Nízké Taury

• do výchozího bodu výletu vede se dostanete po placené silnici Stoderzinken Panoramastraße (15 € za auto), s kartičkou Sommercard je cesta zadarmo (stačí při zpáteční cestě načíst u mýtné brány), kartičku Sommercard dostanete zdarma ve většině ubytování v Schladmingu a okolí (musíte se ubytovat alespoň na 2 noci)
  • naše kompletní výbava na jednodenní i vícedenní výlety – Naše turistická výbava pro rok 2020/2021 (gear list)

Mapa výletu na Stoderzinken v rakouských Alpách
Mapa výletu na Stoderzinken v rakouských Alpách (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)

Naše nejlepší výlety v Alpách

Přes strmý ledopád a trhliny do pekel na čtyřtisícový Weissmies

Nejkrásnější výhledy na Matterhorn z treku pěti jezer a Gornergratu

Vzhůru nad ledovce a mraky na Vertainspitze v alpském pohoří Ortles

S podzimním sluncem na Grosser Knallstein v srdci Nízkých Taur

Kříže, zákopy a ostnaté dráty na Cima Juribrutto v italských Dolomitech

Ikonické dolomitské věže Tre Cime di Lavaredo ze všech světových stran

Z jednoho údolí Nízkých Taur do druhého přes Rotmandlspitze

Perný letní výstup na Grosser Priel v Mrtvých horách

Túra na Deneck, vyhlídkový vrchol v srdci Nízkých Taur

Na třítisícovku Zischgeles ve Stubaiských Alpách se svišti a krávami

Allalinhorn, naše první čtyřtisícovka a výhled na alpské velikány

Ledovce, vodopády, hory i jezera na alpském výletu v italských Ortles

Okolo hřebenu Croda da Lago za krásami italských Dolomit

Panoramatická stezka ze Söldenu do Ventu v Ötztalských Alpách

Mezi zaledněnými vrcholy Ötztalských Alp při výstupu na Kreuzspitze

Monte Vago nad Livignem s výhledem na vrcholy Berniny

Walliské Alpy a jejich krásy z třítisícového vrcholu Sasseneire

# Výhledy na Julské Alpy z Viševniku a odpočinek u Bohinjského a Bledského jezera