Horské louky a hromada borůvek při výletu na hřeben Jeseníků

Skoro tři a půl roku uběhlo od našeho výletu po hřebeni Jeseníků přes vrcholy Vysoká hole, Velký máj a Jelení hřbet. Tenkrát jsme tu byli na Velikonoce, byla tu spousta sněhu a byla i docela zima (výlet Za pomlázkou a sněhem na hřeben Jeseníků). Dneska to vypadá na slunečný den a místo sněhových závějí si budeme moci užít spousty borůvek. Minulý týden jsme totiž byli jen na krátký výlet z nedalekého Videlského sedla na Lyru a Žárový vrch a na spoustě místech jsme se v borůvkách doslova brodili. Doufám, že dneska to bude podobné.

Oproti našemu minulému výletu neparkujeme na začátku Karlova pod Pradědem, ale až na jeho konci u sjezdovky z Klobouku (viz mapa výletu níže). Chvíli jdeme po zelené turistické značce, ale velmi brzo z ní odbočujeme na lesní cestu (Májová cesta), která nás zavede k hřebeni stoupajícímu na Malý máj. V jedné ze zatáček z cesty odbočujeme na dobře viditelnou lesní pěšinu a pokračujeme vzhůru lesem. Po úvodním stoupání na nás čekají menší skalky a následně louka, kde se pěšina místy ztrácí pod rozbujelou vegetací. Pozitivní na prodírání se maliním je to, že když jdete ve správnou roční dobu, nasbíráte při tom pomalém plahočení i spoustu malin. Horší je, když maliny přejdou v kopřivy. Úspěšně překonáváme louku a noříme se opět do lesa. Už jen pár set metrů a stojíme na skalnatém vrcholu Malého máje, kde si dáváme první svačinu. Rozhled tu sice není žádný, ale na druhou stranu tu nejsou ani žádní turisté. Kdo by tu taky co dělal, že?

Posilněni svačinou pokračujeme dále po hřebenu, kde se napojujeme na lesní cestu. Před námi je stoupání na bezejmenný vrchol a první výhled na lysý hřeben před námi, kam máme namířeno. Cesta je obsypána hromadou borůvek, takže tento úsek se nám časově hodně protáhne. S modrými jazyky a břichy nacpanými borůvkami ukrajujeme další metry, které nás dělí od hřebene. Klesáme k lesní cestě, která vede po hranici Národní přírodní rezervace Praděd. Cesta se po chvíli mění na pěšinu, která vede po hranici rezervace a zavede nás pod Velký kotel. Vrstevnicová stezka je protkána několika potůčky, takže chvílemi musíme přeskakovat z jednoho suchého místa na druhé, ale někdy nezbyde nic jiného, než prostě přebrodit bahno nebo vodu. Trochu litujeme, že jsme si nevzali Gore-texové tenisky, ale teď je na takové myšlenky pozdě.

Po bahnitém zážitku se dostáváme k řece Moravici a modré turistické značce. Kousek cesty (asi 100 metrů) zřejmě porušujeme zákaz vstupu mimo značené stezky, ačkoliv je pěšina velmi dobře vyšlapaná. Za to jsme ale evidentně potrestáni náletem od sršně, kterého jsme asi naštvali při přeskakování Moravice. Naštěstí se na nás asi chtěl jen zblízka podívat a po zjištění, že se s ním nechceme kamarádit zase odlétá pryč. Modrá turistická značka nás zavede v několika serpentinách nad Vysoký kotel. V jedné ze zatáček si u pramene Moravice dáváme další svačinu a zkoumáme Velký kotel. Pak pokračujeme až nad Ovčárnu, kde se nám otevře pěkný výhled na protější Praděd.

Na Vysokou holi a tedy i hřeben nám zbývá zhruba 100 výškových metrů. Vzpomínám si na náš velikonoční výlet, kdy jsme se brodili v závějích a foukal ledový vítr. Ve srovnání s minulým výletem, překonáváme poslední stoupání velmi rychle. Jakoby mě ale příroda slyšela a po dosažení hřebene přichází docela studený vichr, takže je na čase si obléct bundy. Následujících pár kilometrů jsou procházkou po horských loukách Jeseníků. Trochu nám to připomíná shodou okolností opět velikonoční výlet na Velkou Fatru (výlet Velikonoční výlet na Velkou Fatru od Ploské přes Ostredok na Krížnou) nebo Krkonoše (Krkonoše za jeden den aneb ze Špindlu na Sněžku a po hřebeni až tam, kam nás nohy donesou). Příjemná stezka chvíli stoupá a chvíli zase klesá a my se můžeme kochat rozhledem na Jeseníky a Kralický Sněžník.

Z hřebene scházíme u Jelení studánky. Červená a potom zelená turistická značka nás dovedou zpátky k autu. Cestou z Jelení studánky si nelze nevšimnout spousty mravenišť. Jedna kopa vedle druhé. Některé dosahují úctyhodných rozměrů. Z cedulí se dozvídáme, že zde žije 10 druhů mravenců. Musí jich tu být miliony. Na stezce před námi se to jen hemží. Vybavují se mi vzpomínky na Skalku a Ondřejník v Beskydech, kde před spoustou let bývala také taková obrovská mraveniště. Dnes už tu bohužel nejsou. Zmizely s těžbou kůrovcového dřeva.

Popisovaný výlet na hřeben Jeseníků a Vysokou holi měří zhruba 21 kilometrů, nastoupáte na něm okolo 850 výškových metrů a zabere Vám přibližně 6 až 7 hodin (náš souhrnný čas pohybu 5:19).

• nádherné výhledy na Jeseníky a Kralický Sněžník
  • příjemná hřebenovka
  • v létě spousta borůvek
  • stoupání Velkým kotlem

Mapa výletu na Vysokou holi v Jeseníkách
Mapa výletu na Vysokou holi v Jeseníkách (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)