Hřebenovka ze sedla Jaufenpass na Fleckner s batoletem

Myslím, že italské Vipiteno (německy Sterzing), je ideální místo, kam jet s batoletem na horské výlety. Tedy za předpokladu, že si chcete užít hlavně hory, nikoliv doprovodné atrakce typu aquapark, lunapark nebo nějaký jiný park. Vipiteno je totiž křižovatkou několika nádherných údolí, které nabídnou nenáročné výlety, které se v pohodě dají absolvovat s batoletem, i dvě horská sedla, do kterých jde vyjet autem, užít si hezkých výhledů na Alpy a vyrazit z nich na některý z bližších nebo vzdálenějších vrcholků. Samozřejmě si lze užít i náročnějších výletů na vrcholy přesahující tři tisíce metrů, ale to si ještě chvíli budeme muset počkat, než naše medvídě trochu vyroste.

Včera jsme se koukli na vodopády v soutěsce Burkhardklamm (výlet Vodopády v soutěsce Burkhardklamm s medvídětem na zádech), dneska máme vyšší cíl. Autem vyjedeme do sedla Giovo (německy Jaufenpass) a vyrazíme po hřebeni na vrchol Fleckner, který se nachází na hřebenu mezi údolími Racines a Valtina ve výšce 2.331 metrů nad mořem. Z Vipitena je to do sedla docela blízko, ale čeká nás opravdu hodně zatáček, což Medíkovi nedělá dobře, takže budeme muset dvakrát zastavit na protažení nožek a nabrání čerstvého vzduchu. Úspěšně dojedeme do sedla Giovo a pokračujeme dále k prudké odbočce v jedné ze serpentin, která nás zavede na malé parkoviště pod sedlem Rinner.

Chvíli trvá než se sesbíráme. Hlavně všechno pořádně zkontrolovat, ať se nemusíme pro nic vracet. Pak si ještě všimneme hezkého kříže na malém hřebínku pod námi s nádherným výhledem na okolní vrcholy, takže fotíme ještě pár fotek. Následně vycházíme po štěrkové cestě s cílem přímo před námi. Jde o vzdálenější ze dvou špičatých vrcholů na hřebeni nad chatou Flecknerhütte. Míjíme malé jezírko, za kterým odbočíme doprava na hřeben. Poté už se držíme hřebene a vychutnáváme si hezké výhledy na tu krásu okolo nás. Už je to nějaký pátek, co jsme byli ve vysokých horách a přeci jenom naše hory, ačkoliv mají svoje kouzlo, nejsou Alpy. Chvílemi před námi vidíme i zaledněné vrcholy Texelgruppe, ale s ubíhajícím časem se zahalí do mraků, takže nám “zbydou” jen okolní vrcholy.

Zhruba v půlce stoupání zastavujeme na mlíčko, přebalení a balancování na kamenech. Pak Medík putuje zpátky na moje záda do krosny a pokračujeme vzhůru do kopce. První vrchol s křížem obcházíme po stezce kopírující vrstevnici a za chvíli už se vyhoupneme na malou loučku s Flecknerem na dosah ruky. Slunce se nám schovává za mraky a chvílemi se zdá, že začne pršet. Podle předpovědi mají bouřky přijít až odpoledne, ale na druhou stranu, kdo by věřil předpovědi.

Od Fleckneru nás ale dělí už jen pár minut, takže zatneme zuby a skoro vyběhneme poslední stoupání. Zlověstný mrak však mezitím přechází, takže si můžeme dát i malou svačinu. Vrchol je celkem placatý se spoustou květin, takže si má Medík kde poběhat. Skládání kamínků na sebe nám nějakou chvíli zabere, takže se na vrcholu nějakou dobu zdržíme. Po vyhodnocení počasí se rozhodujeme, že půjdeme ještě kousek po hřebeni a vrátíme se stezkou vedoucí po jižním svahu Fleckneru.

Pěšina nás vede travnatými svahy a my míříme do sedla Glaitner (Passo Monte Costa), kde opět Medíkovi děláme malou přestávku na protažení nožiček. Asi to není nic moc sedět většinu času v krosně, ale zatím jsme žádné stížnosti nezaznamenali. Na chvíli na nás vykoukne i slunce, ale vrcholy na hřebeni před námi na konci údolí Racines už jsou zahaleny v mracích. Pršet zatím asi nebude. Vydáváme se na cestu zpět. Po krátkém a prudkém klesání na nás čeká pěšina zařízlá v travnatém svahu, po které se jde skoro samo. Pod námi je hluboké údolí, které naproti nám a před námi obklopuje hradba skalnatých štítů. Pěšina nás zavede na šotolinovou cestu k Flecknerhütte, odkud to máme už jen kousek k autu. Vyndáváme proto Medíka z krosny. To už totiž zvládne ujít sama.

Popisovaný výlet na Fleckner měří zhruba 7 kilometrů, nastoupáte na něm okolo 400 výškových metrů a zabere Vám přibližně 2 a půl hodiny (náš souhrnný čas pohybu 1:54).

• relativně nenáročná procházka po hřebeni s výstupem na jeden z vrcholů
  • hezké výhledy na vrcholy jižního Tyrolska

Mapa výletu na Fleckner v Itálii
Mapa výletu na Fleckner v Itálii (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)

Naše nejlepší výlety v Alpách

Přes strmý ledopád a trhliny do pekel na čtyřtisícový Weissmies

Nejkrásnější výhledy na Matterhorn z treku pěti jezer a Gornergratu

Vzhůru nad ledovce a mraky na Vertainspitze v alpském pohoří Ortles

S podzimním sluncem na Grosser Knallstein v srdci Nízkých Taur

Kříže, zákopy a ostnaté dráty na Cima Juribrutto v italských Dolomitech

Ikonické dolomitské věže Tre Cime di Lavaredo ze všech světových stran

Z jednoho údolí Nízkých Taur do druhého přes Rotmandlspitze

Perný letní výstup na Grosser Priel v Mrtvých horách

Túra na Deneck, vyhlídkový vrchol v srdci Nízkých Taur

Na třítisícovku Zischgeles ve Stubaiských Alpách se svišti a krávami

Allalinhorn, naše první čtyřtisícovka a výhled na alpské velikány

Ledovce, vodopády, hory i jezera na alpském výletu v italských Ortles

Okolo hřebenu Croda da Lago za krásami italských Dolomit

Panoramatická stezka ze Söldenu do Ventu v Ötztalských Alpách

Mezi zaledněnými vrcholy Ötztalských Alp při výstupu na Kreuzspitze

Monte Vago nad Livignem s výhledem na vrcholy Berniny

Walliské Alpy a jejich krásy z třítisícového vrcholu Sasseneire

# Výhledy na Julské Alpy z Viševniku a odpočinek u Bohinjského a Bledského jezera