Procházka k ledovcům v rakouských Ötztalských Alpách

Skutečnost, že máme díky kartičce Ötztal Inside Summer Card lanovky a autobusy zdarma, musíme využít naplno. Bohužel budeme mít kvůli počasí na výlet jen jeden den a proto se musíme rozhodnout mezi výletem po hřebeni ze sedla Timmelsjoch přes vrcholy Wilde Rötespitze, Rotkogel a Vorderer Brunnenkogel a mezi výletem do vesničky Obergurgl, odkud bychom vyjeli lanovkou na kopec Hohe Mut a šli se zblízka podívat pod ledovec Rotmoosferner. Obě možnosti jsou lákavé, ale ta první je přeci jen trochu náročnější kvůli dlouhému klesání z hřebene do Söldenu. Volíme tedy druhou variantu a ráno nasedáme na autobus do Obergurglu. Pár zastávek a stojíme v centru malé vesničky, kterou tvoří z převážné většiny penziony a hotely. Míjíme místní kostel svatého Jana Nepomuckého a míříme ke kabinkové lanovce za rohem, která nás s jedním přestupem vyveze na Hohe Mut. Během chvíle překonáváme 700 metrů převýšení a záhy stojíme u turistické chaty na vrcholu zeleného kopce a před námi se otevírá nádherná podívaná.

Rozhled máme parádní. Prakticky ničím nerušený kruhový výhled na okolní hory. Za námi se tyčí skalnaté štíty hřebene, na který jsme včera koukali z druhé strany (výlet Panoramatická stezka ze Söldenu do Ventu v Ötztalských Alpách). Zatímco včera jsme měli možnost obdivovat zbytky ledovců pod jednotlivými vrcholy, z této, jižní, strany už žádné nejsou a koukáme jen na oranžovohnědé skály. Hlavní pozornost však na sebe strhává panorama přímo před námi. Zaledněné vrcholy Liebenerspitze a Seelenkogel a ledovce Rotmoosferner a Gaisbergferner, které se plazí do údolí pod námi. Naše trasa nemůže být lepší. Pěšina se totiž vine po zeleném hřebeni před námi, takže tuhle nádheru budeme mít celou dobu stále na očích.

Chvílí si nás nedůvěřivě prohlíží jediný beran na pastvině. Asi má pocit, že mu chceme ukrást jeho stádo ovcí. Na potyčku naštěstí nedojde, jen trocha pronásledování. Podle jeho výrazu má pocit, že vyhrál, což mu rozmlouvat nebudeme. Pokračujeme po travnaté louce s ledovci před námi. Po zhruba kilometru cesty stojíme na rozcestí a máme možnost odbočit do údolí doleva k ledovci Gaisbergferner. My ale volíme pravé údolí a zamíříme pod ledovec Rotmoosferner. Na malém plácku si děláme pauzu na svačinu a mě napadá, že bych mohl po stráni vystoupat trochu výše a vyfotit si obě údolí. Ninu s batohem nechávám kousek od pěšiny a vyrážím vzhůru po úbočí hory Kirchenkogel. Na hřeben nade mnou je to asi 150 výškových metrů. Stoupám po travnatém svahu vzhůru a moje lopocení sleduje párek svišťů, který po chvíli s pištěním zmizí v noře. Přicházím na hřeben a ještě kousek vylezu po skále. Dál a výš už je jenom skála a poctivé lezení. Na chvíli si sedám, rozhlížím se dokola a užívám si tu krásu.

Pěšina zaříznutá v travnatém svahu nás zavede pod ledovec Rotmoosferner. Vyjdeme trochu výše po moréně a sedáme si na kámen. Přijde mi to tu trochu podobné jako při výletu na Sasseneire minulý rok ve Švýcarsku (výlet Walliské Alpy a jejich krásy z třítisícového vrcholu Sasseneire). Dáváme si další svačinu, chvíli se kocháme a pak míříme dolů do hlubokého údolí, které tu zanechal ledovec Rotmoosferner. V údolí na nás čekají tabule označující místa, kterých ledovec dosahoval v minulém století. Když se člověk zamyslí, kde byl ledovec před 50 lety, je jasné, že za dalších 50 už tu zřejmě nebude.

Ještě párkrát se ohlédneme na vrcholy a údolí za námi. Tenhle pohled totiž stojí za to. Proto je na fotkách zřejmě více, než je zdrávo. Podél ledovcové říčky přicházíme k turistické chatě Schönwieshütte. Odtud se nám nabízejí dvě možnosti, jak pokračovat dále. Buď můžeme sejít k prostřední stanici lanovky na Hohe Mut a sjet do Obergurglu nebo můžeme dojít do Obergurglu pěšky. Volíme druhou možnost, protože tak budeme moci spatřit vodopády Rotmooswasserfall. Kaskáda vodopádů je zaříznuta ve skalnatém žlabu a nad vodopády se tyčí pyramida hory Hangerer, na kterou jsme mimochodem taky někdy chtěli vyjít. Aspoň máme něco zase na příště. Od vodopádů scházíme po jedné z několika stezek do údolí Gurgler Tal. Na jednom místě se nám otevírá výhled dále do údolí , ve kterém se třpytí jeden z největších rakouských ledovců Gurglerferner. Počasí se v závěru výletu trochu kazí, což je nám dneska už jedno. Bohužel je to předzvěst deštivého týdne, takže naše letošní putování končí předčasně. Další den ráno vyjedeme lanovkou na Gaislachkogel, abychom otestovali první letošní sníh, koukli do mraku a o stanici níže i na zasněžené hory okolo.

Popisovaný výlet pod ledovec Rotmoosferner v Rakousku měří zhruba 13 kilometrů, nastoupáte na něm okolo 350 výškových metrů (sestup zhruba 1.000 výškových metrů) a zabere Vám přibližně 5 hodin (náš souhrnný čas pohybu 4:04).

• příjemná a nenáročná procházka s nádhernými výhledy na ledovce Rotmoosferner a Gaisbergferner

• ve vybraných ubytováních v Söldenu a okolí dostanete Ötztal Inside Summer Card, se kterou máte lanovky, autobusy, aquapark (v Längenfeldu), minigolf a spoustu dalších atrakcí v okolí Söldenu zdarma
  • naše kompletní výbava na jednodenní i vícedenní výlety – Naše turistická výbava pro rok 2020/2021 (gear list)

Mapa výletu pod ledovec Rotmoosferner v Ötztalských Alpách v Rakousku
Mapa výletu pod ledovec Rotmoosferner v Ötztalských Alpách v Rakousku (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)

Naše nejlepší výlety v Alpách

Přes strmý ledopád a trhliny do pekel na čtyřtisícový Weissmies

Nejkrásnější výhledy na Matterhorn z treku pěti jezer a Gornergratu

Vzhůru nad ledovce a mraky na Vertainspitze v alpském pohoří Ortles

S podzimním sluncem na Grosser Knallstein v srdci Nízkých Taur

Kříže, zákopy a ostnaté dráty na Cima Juribrutto v italských Dolomitech

Ikonické dolomitské věže Tre Cime di Lavaredo ze všech světových stran

Z jednoho údolí Nízkých Taur do druhého přes Rotmandlspitze

Perný letní výstup na Grosser Priel v Mrtvých horách

Túra na Deneck, vyhlídkový vrchol v srdci Nízkých Taur

Na třítisícovku Zischgeles ve Stubaiských Alpách se svišti a krávami

Allalinhorn, naše první čtyřtisícovka a výhled na alpské velikány

Ledovce, vodopády, hory i jezera na alpském výletu v italských Ortles

Okolo hřebenu Croda da Lago za krásami italských Dolomit

Panoramatická stezka ze Söldenu do Ventu v Ötztalských Alpách

Mezi zaledněnými vrcholy Ötztalských Alp při výstupu na Kreuzspitze

Monte Vago nad Livignem s výhledem na vrcholy Berniny

Walliské Alpy a jejich krásy z třítisícového vrcholu Sasseneire

# Výhledy na Julské Alpy z Viševniku a odpočinek u Bohinjského a Bledského jezera