Parádní vyhlídky na hruboskalské skalní město a Český ráj

Jezdit aspoň jednou týdně na výlet. Tohle novoroční předsevzetí vzalo velmi rychle za své, když mě a následně Ninu dostihla v lednu nějaká neznámá nemoc. Ačkoliv nám nebylo diagnostikováno válení v posteli, prakticky to tak vypadalo. Trochu mě to mrzí kvůli jednomu víkendu, kdy bylo skutečně nádherně a vyloženě nás to lákalo na hory. Na druhou stranu jsme si ale na ořechu na zahradě mohli oživit techniky pro záchranu z ledovcové trhliny, vázání několika uzlů a slaňování, což se nám může někdy hodit. Takže ten víkend nepřišel úplně vniveč. Následující týden už sice není tak hezky, ale síly se nám postupně vracejí, takže než sedět doma, je lepší vyrazit alespoň na krátký výlet. Volba proto padá na nenáročnou procházku po hruboskalském skalním městě v Českém ráji.

Letošní zima je podivná. Nebo spíš žádná. Je půlka února a venku je ráno 7 stupňů nad nulou. Je jasné, že sníh dneska opět nepotkáme a i rukavice necháváme doma. Z Prahy je to na Hrubou Skálu v Českém ráji zhruba hodinka, která příjemně rychle uběhne. Auto necháváme na plácku u cesty vedle hřbitova, protože se nám nechce platit za parkoviště u zámku. Vzpomínám si, že když jsem byl malý, vycházeli jsme od železniční zastávky. Trasu, kterou jsem tenkrát šli, už si ale nepamatuju. Matně si vzpomínám jen na pár průlezů mezi skalami a vysokou stěnu Kapelníka, ikonickou skálu Skaláku.

Dneska to máme k zámku podstatně blíže, po asfaltce je to zhruba dvě stě metrů. Koukneme do kaple, na nádvoří a na výhled na nedaleké Trosky a pokračujeme Myší dírou, což je úzká průrva mezi skalami pod zámkem. Přicházíme do malé rokle ohraničené skalami, kde se nachází Adamovo lože. Před pár desítkami let se tu nacházel oltář se sochou milenecké dvojice a Amora a naproti němu velká pohovka se lvy. Dnes už tu zbyla jen ta skalnatá pohovka. Kdyby tu nebyla naučná tabule, tak si ho možná asi nevšimneme. Po vytesaných schodech vystoupáme na rozcestí a následují první dnešní vyhlídky, Zámecká a Mariánská. Z obou máme hezký výhled na hrad i skály pod ním. Zejména Dračí věž je nepřehlédnutelná.

Míjíme Nekonečnou věž, na jejíž stěně se nachází symbolický hřbitov horolezců, a pokračujeme údolím s pískovcovými skalami vysoko nad námi. Kolem několika pramenů na Angorově stezce se dostáváme pod Kapelníka a pozorujeme výstupové cesty. Normálka je za VII, což bychom mohli i teoreticky vylézt. Ale asi jen teoreticky. Naproti Kapelníka je štíhlá Taktovka, jejíž vrchol osvětluje polední slunce, které se zdráhá vylézt z mraků. Následují schody nahoru, průlez pod Sfingou a pak zase schody dolů do údolí pod Čertovou rukou. Čeká nás krátká rovinka a prudké stoupání na Janovu vyhlídku, která nám nabídne nádherný výhled na skály v okolí Majáku. Za mě jde o nejhezčí vyhlídku dneška. Přispívá tomu i slunce, které se na chvíli prodere z mraků.

Od Janovy vyhlídky je to kousek k hradu Valdštějn, který je přes zimu zavřený. I přesto se jdeme kouknout, kdyby se náhodou dalo jít aspoň na nádvoří. Bohužel je brána zavřená, takže se aspoň koukneme na nádherný kamenný most lemovaný několika sochami a na lavičce u něj si dáme svačinu. Cesta zpátky bude ubíhat daleko rychleji, protože půjdeme víceméně po rovině po lesní cestě. Přesto nás čekají ještě dvě vyhlídky, vyhlídka U Lvíčka a vyhlídka Na Kapelu. Obě dvě opět nabídnou parádní výhled na hruboskalské skalní město. Při východu slunce to tu musí být parádní. Nám se dneska už slunce nadobro schovalo za mrakem, takže nás čeká pochmurnější atmosféra. Přes arboretum Bukovina se dostáváme zpátky nad Adamovo lože a ze zvědavosti se jdeme podívat na vyhlídku Prachovna nad Hrubou Skálou. Výhled z ní ale kvůli stromům není prakticky žádný, takže se vracíme zpátky na cestu a za minutu jsme u auta. Nedaleké Trosky pro dnešek zavrhujeme, protože jsou přes zimu zavřené. Jsme rádi, že jsme aspoň na chvíli vypadali z města a protáhli si nohy. Lepší než procházka v parku.

Okružní trasa hruboskalským skalním městem měří zhruba 10 kilometrů, nastoupáte na ní okolo 400 výškových metrů a zabere Vám přibližně 3 až 4 hodiny (náš čas pohybu 2:30, velmi procházkové tempo).

• nenáročná a krátká procházka mezi skalami
  • nádherné vyhlídky na hruboskalské skalní město (zejména Mariánská, Janova a U Lvíčka)
  • možnost navštívit zámek Hrubá Skála a hrad Valdštějn

• hrad Valdštějn je otevřen od května do září denně, v dubnu a říjnu pouze o víkendech a během státních svátků
  • zámek Hrubá Skála je otevřen od dubna do října, nádvoří zámku je zpřístupněno celoročně (vstupné 20 Kč)
  • výlet můžete spojit s návštěvou nedalekých Trosek, stačí kousek popojet autem
  • zaparkovat můžete na malém parkovišti nad Adamovým ložem, je zde místo pro zhruba 10 aut (viz trasa v mapě níže, o prázdninách a víkendech moc nepočítejte s tím, že bude volné místo); nebo můžete využít placeného parkoviště u zámku Hrubá Skála, anebo je ještě pár míst u hřbitova nebo ve vesnici pod zámkem

Okružní trasa hruboskalským skalním městem
Okružní trasa hruboskalským skalním městem (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)

Další výlety po skalách a skalních městech

České Švýcarsko přes vyhlídky Jetřichovických stěn a soutěsky Kamenice

# Přes Pulčínské skály a Makytu za panoramatickou krajinou Valašska

# Toulání ve stínu kokořínských skalních stěn

Zasněženými skalními bludišti Chléviště a Kalich v Besedických skalách v Českém ráji

Zimní Prachovské skály pod sněhem a ledem

Adršpašské a Teplické skalní město pod sněhovou peřinou

Letní vandr přes Broumovské a Polické stěny a skalní město Ostaš

To nejhezčí z Kokořínských skal aneb přes Bludiště a Kokořínský důl na hrad Kokořín