Výlet na Příhrazské skály přes Drábské světničky a hrad Valečov

Český ráj je plný zajímavých turistických cílů. Na relativně malém území se nachází několik skalních měst a spousta velkolepých i zapadlých hradů. Není divu, že je tato oblast, obzvláště v létě, oblíbeným cílem turistů. Jelikož chůzi v davu nemáme moc rádi, zima je ideálním obdobím, kdy se do Českého ráje vypravit. Tiché majestátní skály a zapadlá údolí jsou nám odměnou, leč někdy se musíme brodit pořádnými závějemi sněhu a občas to i klouže. Letos je však zima nějaká podivná, takže stačí nazout tenisky a vyrazit. Tentokrát jsme si vybrali západní část Českého ráje a zhruba 15 kilometrový okruh od hradu Valečov přes Drábské světničky a Příhrazské skály.

Parkoviště pod hradem Valečov zeje prázdnotou. Počítám, že v létě tu asi musí být problém zaparkovat. Vystupuju z auta a hned zase zalézám zpátky. Ačkoliv není sníh, pořádně mrzne, takže se raději obléknu v autě. Louka pod hradem je hezky zmrzlá a tráva nám křupe pod nohama. My si ale hrad necháme až na konec výletu, teď míříme na Drábské světničky. Po silnici vedoucí na Krásnou vyhlídku vyjdeme trochu do kopce a napojíme se na červenou turistickou značku. Ta nás zavede přes rokli Peklo až k pravěkému hradišti Klamorna, kde jsou ve skalách patrné vytesané místnosti. Z Klamorny máme hezký výhled do kraje, škoda jen, že je dnes trochu zataženo a nevidíme na zasněžené Krkonoše. Přímo před námi už máme první část Drábských světniček a za pár minut už slézáme po kamenném schodišti do srdce zříceniny středověkého hradu, který zde stával.

Dřevěný hrad, lidově nazývaný jako Drábské světničky, měl strážní funkci a byl vybudován mezi skalami ve středověku zhruba ve 13. století. Ve skalách jde dodnes najít desítky vytesaných hradních prostor a chodeb. Jednotlivé části hradu byly propojeny dřevěnými můstky a největší místností byla kaple s tesaným oltářem. V zimě je bohužel vstup do části hradu uzavřený, stejně jako na vyhlídku z vrcholu jedné ze skal. Nám to ale zas tak moc nevadí, stejný rozhled si užijeme jinde, a pokračujeme dále po hraně skal ke Krásné vyhlídce. Někteří lidé bohužel zákazy nerespektují a přelézají hrazení, aby mohli vyšplhat na mokrou skálu a vyfotit si selfíčko na Instagram. Je docela vtipné sledovat jejich počínání, když se snaží ve svých botách bez podrážky sejít mokrý pískovec zase zpátky dolů a přitom jim nad hlavou řve jejich dítě, že se dolů bojí. Ach jo …

Koncentrace turistů je od Drábských světniček po Krásnou vyhlídku o trochu vyšší i v této roční době, protože se dá na Krásnou vyhlídku dojet autem. Od Krásné vyhlídky už ale opět nikoho nepotkáváme a jdeme sami lesní pěšinou klikatící se lesem. Až zhruba kilometr od rozcestí si vzpomenu, že jsem chtěl původně jít po modré turistické značce, ale co už. Pokračujeme po červené, aspoň si výlet o trochu protáhneme. Po hřebeni skal přicházíme na Staré Hrady, ze kterých máme parádní výhled do kraje i na Příhrazské skály, které se schovávají ve stínu. Scházíme do vesnice Příhrazy a pak zase vycházíme pod hlavní část Příhrazských skal. Vítají nás vysoké skalní věže, na kterých chvíli zkoumáme výstupové cesty a divíme se, v jaké výšce je první kruh. No jo, my matláci z překližky.

Při stoupání mezi skalami doháníme tříčlennou skupinku turistů, z nichž jeden má na batohu dron. Koukám na Ninu a tuším, co se bude dít. Ani je nechce předbíhat, takže je to jasné. Přicházíme na vyhlídku u Branky, když jeden z nich pronese: „Tady bychom mohli vzlítnout.“ To už se Nina neudrží a zeptá se, jestli jsou si jistí, že tady mohou s dronem lítat. Odpovědí je, že neví, ale zároveň, že komu by to mělo vadit. Už vím, kam to bude směřovat, takže si jdu vyfotit skály na vyhlídku a myslím si něco o debilech. To jsou ti lidi opravdu tak ignorantští, že si nejsou ani schopni nastudovat, kdy a kde můžou lítat a co k tomu potřebují? Ach jo …

Poučení snad padá na úrodnou půdu, protože za zády neslyšíme bzučení. Asi chvíli počkali než odejdeme. Žlutá turistická značka nás vede kolem Kobylí hlavy (skalní věž Kobyla), ikonickou skalní věží Příhrazských skal. Z pěšiny moc dobře vidět není a je třeba dávat pozor, abyste jí v údolí mezi stromy spatřili. Za kamenným mostem prudce klesáme kolem rozpadlých dřevěných schodů do údolí a pokračujeme po lesních cestách k Valečovu. Cestu nám zpříjemňují kvízy na naučné stezce, nejvíce nás pobaví poznávání uší zvířat. U tlapek si moc jisti nejsme, ale u ocasů získáváme plný počet bodů. Po pár kilometrech se napojíme na červenou turistickou značku, ze které jsme vycházeli. Míjíme Valečovské skalní světničky nedaleko hradu, které sloužily k živobytí poddaným a na kterých jde ještě dnes poznat, kde byl komín a kde asi byla postel. Ve skále jsou dokonce vydlabané i poličky. Tyto skalní místnosti byly chudinou obydleny až do konce 19. století. Následuje už samotný hrad Valečov, jehož prohlídku vynecháme a po chvíli hraní s bílou hradní kočkou pokračujeme dolů k autu.

Okružní trasa Příhrazskými skalami přes Drábské světničky a hrad Valečov měří zhruba 15 kilometrů, nastoupáte na ní okolo 500 výškových metrů a zabere Vám přibližně 5 hodin (náš čas pohybu 3:39).

• příjemná procházka mezi skalami Českého ráje
  • možnost navštívit skalní hrad Drábské světničky a Valečov

• vyhlídka a skalní hrad Drábské světničky jsou otevřeny od 1. dubna do 31. října (při nepříznivém počasí (déšť, blížící se bouřka, špatná viditelnost) a po dešti (mokrý pískovec) může být vyhlídkový okruh uzavřen)
  • hrad Valečov je otevřen celoročně; od 1. května do 30. září každý den kromě pondělí, od 1. října do 30. dubna pouze v sobotu, neděli a svátky

Okružní trasa Příhrazskými skalami přes Drábské světničky a hrad Valečov
Okružní trasa Příhrazskými skalami přes Drábské světničky a hrad Valečov (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)

Další výlety po skalách a skalních městech

České Švýcarsko přes vyhlídky Jetřichovických stěn a soutěsky Kamenice

# Přes Pulčínské skály a Makytu za panoramatickou krajinou Valašska

# Toulání ve stínu kokořínských skalních stěn

Zasněženými skalními bludišti Chléviště a Kalich v Besedických skalách v Českém ráji

Zimní Prachovské skály pod sněhem a ledem

Adršpašské a Teplické skalní město pod sněhovou peřinou

Letní vandr přes Broumovské a Polické stěny a skalní město Ostaš

To nejhezčí z Kokořínských skal aneb přes Bludiště a Kokořínský důl na hrad Kokořín