Pizza, zmrzlina, aperol a koupání, zkrátka pohoda na Gardě

Po předchozích docela náročných výletech jsem upřímně rád za to, že předpověď hlásí, že bude další dva dny v horách pršet. Na druhou stranu máme štěstí v tom, že jižněji u jezera Garda má svítit slunce, takže si užijeme trochu odpočinku i koupání. Původně jsme chtěli na Gardu vyrazit už večer po výletu na Ledovce, vodopády, hory i jezera na alpském výletu v italských Ortles, ale hodinová kolona u Merana, kterou nám hlásila navigace nás přesvědčila, že si ještě jednou schrupneme v autě. Nacházíme vhodné místo na polňačce kousek za městečkem Coldrano a počkáme, než se začne stmívat. Už se zdá, že nás tu nikdo otravovat nebude, ale se setměním se z ničeho nic objeví jeden postarší pán, který se rozhodl přímo před námi kosit plevel v protější zatáčce. Za chvíli mu přijde na pomoc zřejmě jeho syn a kosí se srpy spolu. My sedíme naproti v autě a děláme, že se koukáme do mobilů. Chvíli přemýšlím, jestli je to skutečně plevel a není to tráva, ale po pár minutách kosení sesbírají úrodu a odjíždějí pryč. Chystáme se na spaní a zaleháme s myšlenkou, že další pěstitelé už snad nepřijedou.

Probouzíme se do mlhavého a hlavně docela studeného rána. Ze spacáku se mi vůbec nechce, ale čím dříve vyjedeme, tím dříve nám bude tepleji. Vaříme si snídani a zároveň utíráme orosená okna našeho auta. Při snídani plánujeme dnešní den. Nejprve vyrazíme na vrchol Monte Altissimo di Nago, ze kterého budeme mít parádní výhled na celé jezero, potom sjedeme dolů k jezeru vyvalit se na pláž a pak najdeme naše ubytování. A mezitím by bylo fajn dát si nějakou zmrzlinu. Výchozí bod výletu na Monte Altissimo di Nago se nachází v sedle Bocca del Creer. Cesta nám zabere celkově 3 hodiny, ale zpočátku odsýpá docela rychle. Za městečkem Mori začíná stoupání a ačkoliv je to do sedla už je 20 kilometrů, zabere nám to asi tři čtvrtě hodiny, protože je cesta plná zatáček a nastoupáme na ní 1.500 výškových metrů. Na silnici potkáváme spoustu cyklistů a já přemýšlím nad tím, že bych tohle jet nahoru opravdu nechtěl.

Parkovací místa v sedle jsou beznadějně zaplněna, ale naštěstí se dá ještě zastavit u krajnice. Náš cíl máme přímo před námi. Jedná se o travnatý kopec, na který vede široká štěrková cesta. Nahoru míří spousta lidí, takže tento výlet bude docela populární. Asi kvůli tomu, že se dá tak vysoko vyjet autem. Kopec je protkaný několika zkratkami, ale my se hezky projdeme v serpentinách s mírným stoupáním. Ačkoliv mělo být pod mrakem a možná mělo i lehce pršet, ve skutečnosti občas vysvitne slunce, které pořádně pálí. To není ideální v situaci, kdy si sluneční brýle i opalovací krém nechám v druhém batohu, což je mi vyčítáno hned v druhé zatáčce. Vracet se do auta už ale nechci, však to slunce za chvíli zase zajde.

Záhy se nám otevírají výhledy na jižní část Gardy a protější Monte Baldo, což je nejvyšší hora v hřebeni, který se táhne podél východního břehu jezera Garda. Na placatém vrcholu Monte Altissimo di Nago jsme rychleji, než jsem čekal. Pod námi máme celé jezero jako na dlani. Sedáme si na jeden z kamenů a dáváme si malou svačinku, která je ve skutečnosti obědem. Vzhledem k tomu, že se ze severu pomalu valí bouřkové mraky, neposedíme příliš dlouho a míříme zpátky k autu. Abychom nešli zpátky po stejné cestě, volíme jinou trasu, která je sice o trochu delší, ale aspoň bude výlet okružní. Klesáme po travnatých svazích a následně se po štěrkové cestě vrátíme zpátky k autu.

Počasí nám zatím přeje, takže zastávka na pláži v Torbole na zasloužený odpočinek je jasnou volbou. Doprava houstne tím víc, čím se blížíme k Riva del Garda, ale nějak to bez oděrek zvládneme a parkujeme kousek od pláže. Teď ještě zbývá ovládnout parkovací automat, nezapomenou brýle a opalovací krém a vzhůru do vody. Nacházíme si pěkné místo na kamínkové pláží a přemýšlíme nad tím, za jak dlouho začne pršet. Podle předpovědi má přijít bouřka až v pět, takže máme spoustu času. Teplota vody je tak akorát. Naposled jsme se koupali v říjnu ve Středozemním moři (výlet Panoramatická Stezka bohů na pobřeží Amalfi v Itálii) a dneska je to o trochu teplejší, takže pohoda.

Po řádném zevlování je třeba najít naše ubytování na další tři dny. Cestou k němu se však konečně musíme stavit na zmrzlinu a podle recenzí volíme cukrárnu (Gelateria Cantonati) v Riva del Garda, kde dostaneme opravdu famózní zmrzlinu za příjemnou cenu. Záhy začíná lehce pršet, takže sprintujeme zpátky na parkoviště k autu, protože do pár minut se otevřou nebesa a přes déšť nejde vidět na dva metry. To už ale sedíme v autě a míříme na ubytování. U něj na parkovišti sedíme ještě asi půl hodiny v autě, než trochu pršet přestane, i když to máme ke vchodu asi 30 metrů. Ale pršet nepřestává, takže to zkusíme přeběhnout. I za ten kousek jsme skoro durch mokří, ale jsme tu. Vítá nás starší paní, která neumí anglicky, ale nějak se posunkama domluvíme a nás už nic nedělí od horké sprchy. Po 5 dnech. A pak nás čeká skvělá pizza v místní restauraci s aperolem na zapití. Už asi chápu, proč někteří lidé jezdí na dovolenou kvůli jídlu a pití.

Ačkoliv mělo následující den celý propršet, ráno nás vítá slunce. Vyrazíme proto na okružní procházku po cukrárnách v Riva del Garda a ochutnáme co nejvíce místních zmrzlin. Zároveň si projdeme i místní pamětihodnosti. Ačkoliv probíhá koronavirová “krize”, turistů je tu docela hodně, zvláště z Německa. Ale asi to nejsou takové davy jako v normální sezóně. Do batohu jsme si sbalili i plavky, takže zase skočíme na chvíli na pláž. Dneska už je ale o trochu chladněji než včera a navíc fouká vítr, takže ve vodě a ani na pláži moc dlouho nepobudeme. Projdeme ještě pár krámků, koupíme místní víno a míříme zase zpátky na večeři. Kombinace pizzy a aperolu se stává naší oblíbenou. Po večeři se ještě na chvíli projdeme mezi místními vinicemi, které jsou obsypány červenými i bílými hrozny. Neodoláme a okusíme pár hroznových kuliček. Dvě kavky na vinici. Z dálky nás sleduje černá kočka, doufám, že to na nás nepoví.

Popisovaný výlet na Monte Altissimo di Nago nad Lago di Garda měří zhruba 9 kilometrů, nastoupáte na něm okolo 500 výškových metrů a zabere Vám přibližně 3 hodiny (náš souhrnný čas pohybu 2:14).

• nenáročný výlet na půl dne
  • hezký výhled na jezero Garda

• parkovacích míst přímo v sedle Bocca del Creer je poměrně málo (cca 6 aut) a proto se docela rychle zaplní (pár míst se dá najít okolo silnice), parkování u turistické chaty Rifugio Graziani je oficiálně pouze pro hosty, parkoviště za chatou (45.8004750N, 10.8953281E) je docela prostorné, ale cesta k němu je horší a nedoporučoval bych ji pro auto s nižším podvozkem (třeba s Fiatem Pandou v pohodě, s Rapidem jsme raději zastavili na krajnici silnice a kousek došli)
  • parkoviště zdarma v Riva del Garda najdete na 45.8843392N, 10.8574050E (ulice Via Treviso)

Trasa popisovaného výletu na Monte Altissimo di Nago nad Lago di Garda v Itálii
Trasa popisovaného výletu na Monte Altissimo di Nago nad Lago di Garda v Itálii (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)

Naše srpnová výprava do Alp

#9: Střípky Dolomit a Krimmelské vodopády po cestě domů

Naše zářijová výprava do Alp

#1: Mezi zaledněnými vrcholy Ötztalských Alp při výstupu na Kreuzspitze

#2: Ráno u vodopádu Stuibenfall, odpoledne na Schwarzhornu a večer na pizze v Livignu