Panoramatická Stezka bohů na pobřeží Amalfi v Itálii

Včerejší odpočinkový den jsme využili ke koupání a slunění na plážích na pobřeží Jaderského moře jižně od Pescary. Místní pláže jsou nejen hezky pozvolné, ale jsou známé hlavně díky typickým rybářským chatrčím (trabucco), které daly název celému pobřeží (Costa dei Trabocchi). Při koupání v moři jsme byli sice trochu za exoty, ale podle našich měřítek, když má voda nad 20 stupňů, tak je to v pohodě. Odpočati se k večeru přesouváme k naší další destinaci, kterou je poloostrov Sorrento ležící jižně od Neapole, jehož jižní pobřeží je pojmenováno podle městečka Amalfi. Cesta přes předměstí Neapole a kolem Vesuvu je skutečně pestrá na dopravní zážitky. Tři auta vedle sebe na dvouproudé dálnici ani předjíždění na plné čáře není ničím novým, ale zácpa v úzkých městských uličkách, kde nikdo nerespektuje dopravní značení a kdy jedeme 5 kilometrů skoro hodinu, je tragická. Podle místních je zřejmě nejlepší taktikou najet do křižovatky bez ohledu na to, zda mají přednost nebo ne, a začít troubit. Stejně tak na kruháčích. Není divu, že drtivá většina aut je nabouraná nebo má sedřené zadní či přední nárazníky nebo rovnou celý bok. Do toho se všude motají skůtry. Jiná cesta ovšem k cíli nevede, a tak si to musíme vytrpět. Divím se, že naše auto vyvázlo bez úhony, ale nakonec se dostáváme do našeho ubytování ve vesničce Bomerano, odkud se zítra vypravíme na výlet po Stezce bohů.

Stezka bohů (Sentiero Degli Dei) vede vysoko nad pobřežím Amalfi mezi vesničkami Bomerano a Nocelle a její nejznámější část měří zhruba 5 kilometrů. Většina turistů využije k dopravě do začátečního nebo z cílového bodu trasy autobusu, nebo jdou celou trasu tam a zase zpátky. Nejedná se o nikterak náročnou trasu, stezka vede až na pár krátkých úseků víceméně po rovině. Osobně moc nemám rád chození stejné trasy zase zpátky, takže si uděláme okruh, který bude zahrnovat také výstup na horu Monte Catello (Caldara), která je s 1.390 metry třetím nejvyšším vrcholem poloostrova Sorrento, a Monte Tre Calli.

Ráno konečně nemusíme vstávat brzo a vyrážet někam autem, protože trasa začíná přímo u našeho ubytování. Paráda. Realita je ovšem taková, že se stejně probouzíme ještě za tmy, takže následuje snídaně a s prvními ranními paprsky vyrážíme na Stezku bohů. První autobus už zároveň dovezl na malé náměstíčko turisty, takže trochu přidáme do kroku, ať nemusíme jít v davu. Bohužel je sobota, takže se stejně davům nevyhneme. Procházka po Stezce bohů je pro většinu návštěvníků pobřeží Amalfi povinností a najdete jí ve většině průvodců, což se projevuje na její návštěvnosti. Opouštíme Bomerano a po chvíli pochodu se ocitáme v sedle Colle Serra, odkud máme první výhledy na celý hornatý poloostrov, na jeho terasovitá městečka i na ostrov Capri. Tato scenérie nás pak bude provázet po celou cestu do vesničky Nocelle. Trochu nám to připomíná jeden z našich výletů na Madeiře (příspěvek).

Do Nocelle to není daleko, takže cesta po pěšině s takovými výhledy uteče jako voda. Na malém náměstíčku si dáváme ledovou citrónovou tříšť, která nás hezky osvěží a dodá síly na těžší část výletu. Teploměr se pomalu šplhá k 30 stupňům a skála nad námi dává tušit, že nás čeká prudké stoupání. K zadýchání nám úplně stačí schody v Nocelle, které nás zavedou do horní části vesničky až na kraj lesa. Pěšina se pak vine hustým porostem a jde vidět, že tudy asi moc lidí nechodí. Cesta začíná být více a více zarostlá a my jen doufáme, že náhle neskončí. Až na jednu chybně zvolenou odbočku, kdy se musíme kousek vracet, se ale nakonec dostáváme nad hranici lesa, kde už je pěšina opět hezky vychozena. Do sedla pod Monte Catello (Caldara) už je to jen kousek, ale pohled nahoru zasévá do našich myslí pochybnosti, zda se nám na vrchol po boji v kapradí a mezi shořelými stromy ještě vůbec chce.

Nakonec přesvědčuji Ninu naší standardní větou: „když už jsme tady“ a pokračujeme vzhůru na vrchol Monte Catello. Původně bylo v plánu vyjít na sousední Monte di Mezzo (Canino), avšak značená cesta v mapě tu v reálu skutečně není. Ať hledám sebevíc, prostě tu nevede, nebo tu nikdo nechodí. Přiznám se, že se mi dál už chodit ani nechce, a proto stoupáme dále na Monte Catello. Na předvrcholu z nějakého zvláštního důvodu vlaje roztrhaná ukrajinská vlajka a za ní nás už jen čeká úzký hřebínek na samotný vrchol. Naproti nám se tyčí vysoká jižní stěna Monte San Michele, jejíž vrchol je o pár metrů výše než nyní stojíme. Pod námi zeje prázdnota hlubokého údolí, kterým jsme se před hodinou probojovávali. Výhled na poloostrov halí mrak, který ale vzápětí odejde, takže máme aspoň na chvíli nerušený výhled. Na druhé straně pak vedle zálivu u Neapole stoupá proslulý Vesuv.

Z Monte Catello se vracíme zpátky do sedla a přes vrcholy Capo Muro a Monte Tre Calli pokračujeme zpátky do Bomerana. Z vrcholu Monte Tre Calli máme znovu parádní výhled na celé pobřeží Amalfi pod námi s jeho terasovitými městečky. Slunce se pomalu začíná sklánět k moři zatímco scházíme do vesnice pod námi. Cestu nám na chvíli zkříží stádo koz a mám trochu strach, aby dva psi, kteří je hlídají, neměli problém s námi. Naštěstí je nezajímáme, takže nás už nic nedělí od pravé italské pizzy. Večer máme v plánu návštěvu Amalfi a Atrani, hlavně teda kvůli zmrzlině, ale o tom až v dalším příspěvku.

Popisovaná trasa po Stezce bohů (Sentiero Degli Dei) na poloostrově Sorrento (Amalfi Coast) s výstupem na horu Monte Catello měří zhruba 16 kilometrů, nastoupáte na ní okolo 1.300 výškových metrů a zabere Vám přibližně 6 až 7 hodin (náš čas pohybu 4:49).

• nádherné výhledy na pobřeží Amalfi
  • samotná Stezka bohů je poměrně nenáročnou procházkou

• většina turistů vydávající se na Stezku bohů využije k dopravě zpět autobusu (a navštíví v rámci jednoho dne i jednu z vesniček) nebo jde trasu Bomerano – Nocelle tam a zase zpátky, je třeba počítat s tím, že popisovaná okružní trasa je o trochu náročnější
  • na náměstí u kostela v Nocelle (Chiesa di Santa Croce, 40.6284056N, 14.5032444E) si nenechte ujít parádní ledovou tříšť od místního borce – Lemon Point (2 EUR)
  • na náměstí v Nocelle jsou také zadarmo slušné záchody, kde si můžete dopustit vodu (zvláště v létě to bude nutnost)

Stezka bohů (Sentiero Degli Dei) na poloostrově Sorento (Amalfi Coast) s výstupem na horu Monte Catello (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)