Vzhůru do Jasperu přes Peyto Lake, Parker Ridge a Athabasca Glacier

Z Canmore a z národního parku Banff jsme měli na dva dny namířeno na sever do národního parku Jasper. Původně jsme chtěli sehnat ubytování přímo v Jasperu, ale i přesto, že jsem všechna ubytování v Kanadě rezervoval půl roku předem, nestačilo to. I půl roku dopředu bylo pozdě a všechna „přijatelná“ ubytování byla beznadějně obsazená. Nejbližší další možné ubytování jsme našli v městečku Hinton asi 80 kilometru východně od Jasperu. Z Canmore nás tak čeká asi 400 kilometrový přesun, v rámci kterého máme v plánu navštívit populární Peyto Lake, vyhlídku Parker Ridge a výhled na Athabasca Glacier. Takže se na den proměníme v asijské turisty a pojedeme po největších lákadlech, která dálnice Icefields Parkway vedoucí na sever nabízí. Mimo uvedené zastávky na Icefields Parkway najdete směrem do Jasperu také nádherné Edith Cavell Lake (bohužel cesta k nim byla uzavřená z důvodu oprav, což mě hodně mrzelo) a Athabasca Falls (na ty nám již při přesunu nezbyl čas).

Ráno balíme věci a vyrážíme na dlouhou cestu. Po včerejším výstupu na Mount Sparrowhawk (příspěvek) nemáme příliš energie a tak jsme rádi, že dnes nás čekají pouze vycházková místa. Peyto Lake se nachází kousek za Bow Lake, u kterého jsme již jednou byli (příspěvek z výletu na Bow Glacier Falls). Je to vlastně hned za zatáčkou. Pohled na ikonické jezero zná asi každý. Spolu s Moraine Lake (příspěvek z cesty na Sentinel Pass a Eiffel Lake) a Lake Louise (příspěvek z výletu po pláni šesti ledovců) patří mezi nejznámější a nejnavštěvovanější kanadská jezera na východním pobřeží. Vyhlídky na jezero jsou od parkoviště blizoučko, takže se není čemu divit, že je tu prostě spousta lidí. Pokud chcete fotku na první vyhlídce, připravte si ostré lokty, protože nemilosrdní Asiaté Vás bez výčitek odstrčí. Navíc je velmi pravděpodobné, že je budete mít na všech fotkách. Já se zde fotit ani nesnažím, jenom se chci kouknout a i tak mám problém, abych vůbec něco viděl. Po chvíli tak pokračujeme na druhou výše položenou vyhlídku, kde je při našem příchodu lidí ještě více. Nějakým záhadným způsobem však většina lidí po chvíli odchází a my jsme tu skoro sami.

Naší další krátkou zastávkou jsou dvě jezera Waterfowl Lakes. Zastavujeme u tábořiště a vydáváme se asi kilometr k jižnímu jezeru. Chvíli pobudeme na jeho břehu, okoupeme nohy v ledové vodě a pokračujeme dále na sever. Plán, že bychom si vyšli k Cirque Lake mezi horami naproti, zavrhuji, protože tolik času dneska prostě nemáme.

Je pravda, že na Icefields Parkway je pořád se na co dívat. Zasněžené hory, ledovce, jezera, řeky. Zhruba v půlce našeho dnešního přesunu vyjíždíme do sedla ve 2.000 metrech nad mořem, odkud se vydáme na kopec Parker Ridge, ze kterého budeme mít hezký výhled na část největšího ledovcového pole v Rocky Mountains nazvaného jako Columbia Icefield. Výstup z parkoviště není nikterak náročný. Stačí překonat pár vraceček a jsme nahoře. V sedle mezi dvěma kopci odbočujeme z vychozené stezky a pokračujeme na skutečný vrchol Parker Ridge pár desítek výškových metrů nad námi. Odtud máme skvělý výhled na okolní vrcholy i údolí s ledovcem pod námi. Následně pokračujeme ještě na druhý kopeček naproti a pak už scházíme zpátky dolů k autu. Celý okruh má zhruba 8 kilometrů, takže na protažení noh z auta ideální.

Naše poslední dnešní zastávka se skrývá za další zatáčkou a jedná se o Athabasca Glacier, který je součástí Columbia Icefield. Nejprve parkujeme auto na vyhlídce u dálnice, ale pak zjišťujeme, že se dá jet ledovcovým údolím ještě o kousek blíže k ledovci, kde je zřízena další vyhlídka. Po krátkém stoupání od parkoviště máme ledovec přímo před sebou a trochu mi to připomíná naši návštěvu ledovců Fox a Franz Josef na Novém Zélandu (příspěvek). Nejde si nevšimnout, že po levé straně údolí jezdí autobusy s turisty, aby je následně vysadili zhruba v půlce ledovce, kde si přesednou na upravený autobus, který s nimi jezdí po samotném ledovci, po kterém se mohou pak i projít. Zajímavé.

Do Hintonu to máme ještě pořádný kus cesty a už se pomalu schyluje k večeru. Nasedáme proto do auta a necháváme ledovec s jeho turisty za sebou. Slunce se dnes konečně rozhodlo, že nás obdaruje slunečními paprsky a teploměr v autě mi rázem ukazuje 30 stupňů. Zítra má být podobně, což je docela rozdíl oproti minulému týdnu, kdy jsme klepali kosu ve vánici nad Moraine Lake (příspěvek).

Trasa na Parker Ridge měří zhruba 8 kilometrů a nastoupáte na ní okolo 450 výškových metrů.

Trasu jsme absolvovali zhruba za 2 a půl hodiny včetně dlouhé pauzy na výhled, svačinu a focení.

Další (užitečné) informace:

• na Icefields Parkway je spousta dalších zastaveníhodných míst, takže pokud máte více času, určitě je blíže prozkoumejte (ze zmíněných je to Athabasca Falls a Edith Cavell Lake, z nezmíněných jsme měli naplánovaný ještě výlet na Tuff Puff na David Thompson Highway)

Stáhnout GPX trasy na Parker Ridge – odkaz na Mapy.cz

Popisovaná trasa na Parker Ridge v Kanadě
Popisovaná trasa na Parker Ridge (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)

Naše výlety v Kanadě (Britské Kolumbii a Albertě)