Na Velkou Svišťovku v mracích i slunečních paprscích

Po předchozích chladných a deštivých dnech se počasí umoudřilo a předpověď hlásila, že by nemělo celý den pršet. Rozhodli jsme se proto chopit šance a vydali se z Tatranské Lomnice autobusem na zastávku Biela Voda, odkud pokračujeme podél Kežmarskej Bielej vody k Zelenému plesu. Vody je více než obvykle, a to nejenom v burácející horské říčce, ale také na turistickém chodníku, který v některých místech rovněž připomíná spíše potok než cestu (pro pořádek, fotka níže není fotkou cesty, ale Kežmarskej Bielej vody).

Bláhová myšlenka, že vysvitne slunce a my se vydáme na Jahňací štít se však rozplývá s příchodem do doliny Zeleného plesa při pohledu na okolní vrcholy, respektive při pohledu na mraky do míst, kde by se vrcholy měly nacházet. Ačkoliv je konec června, na svazích vysoko nad Zeleným plesem ve Zmrzlých dolinách zůstávají stále ještě zbytky sněhu, kterých není málo.

Výstup na Jahňací štít proto padá (náladu jsme si spravili následující rok za parádního počasí při výstupu na Jahňací štít). Po pivku a polívce v chatě při Zelenom plese volíme plán B a vydáváme se po červené turistické značce po Tatranské magistrále na Velkou Svišťovku a dále přes Skalnaté pleso zpět do Tatranské Lomnice. Zelené pleso proto po pár minutách necháváme za námi, nebo spíše pod námi, a pokračujeme podél Černého plesa po úbočí pod Kežmarským štítem.

Po chvíli z ničeho nic vyleze zpoza závoje mraků slunce a pouze několika paprsky osvětluje řadu malých vodopádů, které se tvoří z tajícího sněhu a následně se padají ze stěny Kežmarského štítu.

Pokračujeme kosodřevinou a za pár minut přicházíme ke skalní průrvě, kterou se s burácením žene malý potok. Průrvou se vydáváme za pomoci několika řetězů nahoru, překračujeme potok a pokračujeme v serpentýnách vstříc Velké Svišťovce.

Počasí se alespoň na malou chvíli umoudřuje a nám se dostává výhledů i na vrcholky okolních štítů, v čele s mohutným Kežmarským štítem, který se tyčí vysoko nad námi, Následuje poměrně nudná část cesty, kdy pokračujeme klečí střídavě doleva a doprava. V okamžiku, kdy sluneční svit trvá delší chvíli a my vidíme na větší část Jahňacího štítu naproti nám, přemítám, zda jsme to přeci jen neměli zkusit.

Za chvíli se ale utvrzuji v tom, že by to dneska nebylo nejšťastnější rozhodnutí, protože se začínají opět stahovat mračna a vítr začíná nabírat na síle.

Před námi už je na dohled zaoblený vrchol Velké Svišťovky. Stezkou z kamenů se dostáváme do sedla, odkud dojdeme pár metrů k vrcholu, ze kterého pozorujeme okolní vrcholy zahalené v mracích.

Z vrcholu po chvíli scházíme zpátky k červené značce, po které dále pokračujeme klasickým terénem Tatranské magistrály, tedy kamenným vrstevnicovým chodníkem, ke Skalnatému plesu.

Pod Huncovským štítem se nám poštěstí spatřit kamzíka a proto si na chvíli sedáme a pozorujeme ho, jak skotačí v kamenitém terénu. Vzhledem k tomu, že nikam nespěcháme, nevolíme ze Skalnatého plesa zelenou turistickou značku po sjezdovce, ale vydáváme se na odhadem třikrát delší trasu po modré značce přes Malou Svišťovku.

Našeho rozhodnutí určitě nelitujeme, protože se postupně začíná počasí zlepšovat a my máme v závěru trasy nádherný výhled na Lomnický štít se sklánějícím se sluncem.

V Tatranské Lomnici náš už čeká absolutně azurová obloha bez mráčku, což je skvělým příslibem pro další den, na který máme naplánovanou okružní trasu z Velické doliny do Velké Studné doliny přes Polský hrebeň a sedlo Prielom s výstupem na Východnou Vysokou. Ačkoliv jsme na Velké Svišťovce žádné sviště neviděli, následující den nám to plně vynahradil.

Trasa ze zastávky Biela Voda přes Chatu pri Zelenom plese, Velkou Svišťovku a Skalnaté pleso do Tatranské Lomnice měří zhruba 24 kilometrů (lze zkrátit zhruba o 5 kilometrů ze Skalnatého plesa po zelené turistické značce).

Jedná se o pohodový celodenní výlet, který Vám zabere normálním tempem 8 až 9 hodin i s přestávkami.

• poměrně nenáročný výstup
  • hezké výhledy na dolinu Zeleného plesa

• klasika – pevné boty, dostatek jídla a pití, náhradní oblečení
  • určitě se zastavte na Chatě pri Zelenom plese na oběd, výborně vaří a pivko je taky dobré

Stáhnout GPX

Trasa na Velkou Svišťovku
Trasa na Velkou Svišťovku (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)

Další turistické výlety v Tatrách

Přes Otrhance a Klín na Bystrou, nejvyšší horu Západních Tater

Výstup na Slavkovský štít aneb pořád do kopce za super výhledem

Za výhledy a kamzíky na Jahňací štít