Konečně bez deště na Beinn Liath Mhor

Dneska máme v plánu pouze přesun na ostrov Skye, protože má celý den pršet. Po včerejším deštivém a mlhovém zážitku na Beinn Eighe se nám moc do hor nechce. Vstáváme proto výrazně později, než obvykle, a teprve okolo desáté hodiny vyrážíme z našeho ubytování ve městečku Strathpeffer vstříc k ostrovu Skye. Samozřejmě prší. Po 50 kilometrech se však počasí vyjasňuje a dokonce vidíme i modrou oblohu a vrcholky okolních hor. Je čas pro plán B? Ano. Chválím sám sebe, že mám v záloze ještě několik výstupů v okolí Torridonu. Volba padá s ohledem na omezené časové možnosti na hřeben s vrcholem Beinn Liath Mhor ve výšce 926 metrů nad mořem.

K nechuti některých účastníků zájezdu zastavujeme uprostřed ničeho na malém parkovišti nedaleko vlakové zastávky Achnashellach, která je mimochodem rovněž uprostřed ničeho. Organizujeme batohy, ať nahoru netáhneme také oblečení, co máme na celý týden a vyrážíme přes železniční přejezd vstříc našemu dnešními cíli. Počasí zatím drží, i když někteří škarohlídové odpočítávají sekundy do doby, než začne zase pršet.

Naštěstí se tak neděje a my pokračujeme podél říčky Lair vzhůru do kopce. Své spolucestovatele straším tím, že půjdeme na mohutnou horu před námi, Fuar Tholl, což jim po včerejším očistci moc nepřidává. Ještě však neví, že náš dnešní cíl je ještě o trochu výše. Poprvé na výletu ve Skotsku sundávám bundu a rozepínám nohavice kalhot, protože je i dost horko. Možná je to i tím, že jdeme fakt rychle, protože dneska to prostě na ten výhled stihneme, než přijdou mraky.

Po krátkém výšlapu už máme celý hřeben před sebou jako na dlani. Konečně pořádně vidím, jak ty hory vypadají. Nina se mě ptá, kudy se jde nahoru a já jí odpovídám, že stezka je přímo před ní na úbočí hory. „Aha, já jsme myslela, že jsou to sesunuté kameny, a ne pěšina nahoru.“ Následuje skutečně prudký výstup na první z vrcholků hřebene. Po včerejšku jsou nohy přece jenom těžší, a tak se párkrát zastavuje na strmém svahu a vychutnáváme si super výhledy.

Výstup na první vrcholek nám trvá zhruba půl hodiny. Na kilometru a půl překonáváme zhruba 400 výškových metrů. Zleva se k nám hrnou mraky, proto ještě přidáváme, abychom byli nahoře dříve. Stihli jsme to. Konečně pořádný výhled na skotské hory. Pohled na hřeben, který následuje, mi vynahrazuje strasti předchozích dní. Počasí, vydrž ještě chvíli!

Beinn Liath Mhor má celkem tři vrcholy, takže nás čekají ještě další dva. Cesta nám poměrně rychle ubíhá, při pohledu z prostředního vrcholu však začínají údolí po naší levici a první vrcholek zahalovat mraky. Napravo od nás však máme parádní výhled, a to i na vrcholy Beinn Eighe, které jsme skoro navštívili včera. Snad to stihneme ještě na třetí a skutečný vrchol Beinn Liath Mhor bez mraků. Chvílemi zahlédneme i mořský záliv u Torridonu. Po naší pravici jsou pak jezera Lochan Uaine. Po levici pak jezero Loch Coire Lair.

Bohužel si někdo potřeboval dát svačinu 200 metrů pod vrcholem, což se ukázalo jako osudová chyba. Během 10 minut přichází mrak, který nás ztrestá ledovými kroupami. Nic moc, když nám do obličeje i přes kapuce šlehají kousky ledu. Vrchol proto rychle přecházíme a pokračujeme do nižších poloh, kde snad bude jenom pršet. Přeháňka však přechází poměrně rychle a my pokračujeme dolů do údolí.

Chvíli hledáme cestu mezi skalami a kameny, naštěstí jsou zde postavené kamenné mohyly, které značí, kudy se máme vydat. Po chvíli hledání objevujeme ve skalách průrvu, kterou se dostáváme znovu na pěšinu klesající k malému jezírku. Vzhledem k tomu, že máme málo času, nepokračujeme na protější horu Sgorr Ruadh, a odbočujeme na dobře udržovanou pěšinu do údolí pod Beinn Liath Mhor. Během cesty míjíme jezero Loch Coire Lair, které jsme viděli z hřebenu, a pak pokračujeme k odbočce na konci údolí a zpátky po již známé cestě k autu.

Původně neplánovaný výlet nám docela našponoval naše časové plány. Chceme totiž ještě navštívit asi nejznámější skotský hrad Eilean Donan. Zastavujeme ale jenom na parkovišti a pozorujeme jej na chvíli z břehu mořského zálivu. K našemu dalšímu ubytování na severu ostrova Skye je to ještě skoro 100 kilometrů, takže máme co dělat, abychom tam stihli dojet do tmy.

Trasa po hřebenu Beinn Liath Mhor měří zhruba 15 a půl kilometru. Pokud máte čas, je možné prodloužit na okolní vrcholy Sgorr Ruadh a taky na Fuar Tholl.

Proč jet:

• nádherné výhledy na jezera a hory v okolí Torridonu
  • až na ostřejší stoupání na první z vrcholů poměrně nenáročný půldenní výlet

• chodník v údolí i na hřebeni je velmi dobře udržovaný
  • při sestupu z Beinn Liath Mhor se vyplatí mít mapu s GPS a gpx záznamem trasy (dá se orientovat podle malých kamenných mohyl)

Popisovaná trasa na Beinn Liath Mhor
Popisovaná trasa na Beinn Liath Mhor (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)