Tisíc a jeden výhled na České středohoří z Plešivce, Krkavčí skály a z rozhledny Varhošť

Další víkend je před námi a já hledám další pohodovou procházku v okolí Prahy. Již delší dobu se chceme jet podívat na vyhaslé sopky Českého středohoří, takže se už jen stačí rozhodnout, zda pojedeme na levý nebo pravý břeh Labe. Nakonec se rozhodujeme, že si Milešovku a další vrcholy necháme na příště a vyrážíme do vesničky Kamýk, která bude výchozím bodem naší dnešní trasy. V plánu máme okružní cestu přes Plešivec, Krkavčí skálu, Varhošť a Lysou horu. Ze všech uvedených vrcholů bychom měli mít hezké výhledy na České středohoří. Ráno ukazuje teploměr v autě nulu, takže je třeba se už se trochu více obléknout. Někteří řidiči, zda se ještě nepřezuli na zimní, takže po cestě je o srandu postaráno. Naštěstí bez úhony přijíždíme do zapadlé vesničky za Litoměřicemi, v jejímž středu se na skále tyčí zřícenina stejnojmenného hradu, Kamýk. Auto parkujeme na parkovišti pod ní a vydáváme se po modré turistické značce na první dnešní vrchol Plešivec.

Při cestě na Plešivec mineme malou kapličku Narození sv. Jana Křtitele a pokračujeme vzhůru do mírného kopce. Les po chvíli vystřídá nezvyklý kamenný svah, po jehož úbočí vystoupíme na vrchol Plešivce, ze kterého máme nádherný výhled do krajiny. Pod sebou máme věž zříceniny Kamýk, od níž jsme vycházeli, naproti jsou pak vyhaslé sopky Lovoš, Milešovka nebo Kletečná. Tento pohled v různých modifikacích uvidíme dneska ještě několikrát, takže se příliš nezdržujeme a pokračujeme dále.

Na rozcestí pod kopcem Trabice musíme opustit značenou cestu. Chceme se totiž dostat do vesničky Nové Mlýny pod námi. Původně jsem počítal s tím, že to vezmeme na přímo lesem, ale přicházíme na rozcestí pod Trabicí, ze kterého vedou tři cesty. Volíme tu prostřední a máme štěstí, protože nás zavede přesně tam, kam jsme chtěli. Prodírání lesem tak nemusíme absolvovat. Po sestupu lesní cestou vedou naše další kroky chvíli po silnici vedoucí do Sebuzína, abychom záhy odbočili a po žluté turistické značce začali stoupat na Krkavčí skálu, která se zespodu zdá docela mohutná. Zadarmo ten výstup asi nebude. Zároveň nás značka českých turistů varuje před obtížnou schůdností následujícího úseku, ale skutečně nevím, proč je tam umístěna. Cesta totiž vede po širokém chodníčku a žádná těžší místa na trase nejsou.

Trochu jsme se zapotili, ale po pár minutách stojíme na Krkavčí skále. A zase máme parádní výhled z trochu jiného úhlu. Navíc po levici pod námi máme možnost vidět jeden ze zákrutů Labe. Je skoro poledne, takže je ideální čas na svačinu. Nikým nerušeni si vychutnáváme hřející podzimní slunce. Víme totiž, že když zajdeme do lesa do stínu, bude zase o poznání chladněji. Ze sluníčka se nám moc nechce, takže tu sedíme fakt dlouho až do chvíle, kdy nás vyruší paní s jezevčíkem. Čas zvednout kotvy.

Naším dalším cílem je kopec Varhošť, na jehož vrcholu se nachází stejnojmenná rozhledna. Po cestě máme ještě možnost odskočit si na nedalekou Poradní skálu s výhledem na Labe, ale už se nám moc nechce, a proto pokračujeme rovnou k rozhledně. Po krátkém stoupání stojíme pod ní a setkáváme se s nebývalým počtem lidí. Za celý den jsme potkali asi pět turistů, ale tedy jdou nahoru davy. Při cestě z rozhledny dolů nám je jasné proč, kousek pod kopcem je parkoviště, takže stačí pár minut a jste nahoře. Na rozhlednu proto vyjdeme jen na chvíli, fotíme pár fotek a pokračujeme kolem parkoviště dále mezi pastviny.

Dnes nás čeká už jen jeden kopec a tím je Lysá hora. Taková malá homole nad vesničkou Hlinná. Trochu si zkracujeme cestu po okolních pastvinách, abychom opět viděli skoro stejný výhled jako z dnešních předchozích vyhlídek. Sejití do vesničky pod námi je pak už jen otázkou minut. Procházíme vesnicí, ve které se trochu zastavil čas a ve které nezbývá než obdivovat historická stavení, která za ta léta nedoznala přílišných změn. Přes úbočí Plešivce se pak dostáváme zpátky do Kamýku a jdeme se kouknout na zřícenu. Vstup na jedinou dochovanou věž věž je kvůli havarijnímu stavu zahrazen ocelovou brankou, takže se koukneme jen zespodu. Přišli jsme právě včas, protože na obzoru zapadá slunce.

Popisovaná okružní trasa s výchozím bodem v Kamýku přes Plešivec, Krkavčí skálu a Varhošť měří zhruba 16 kilometrů a nastoupáte na ní okolo 800 výškových metrů.

Jedná se o nenáročný výlet, takže vycházkovým tempem Vám trasa zabere okolo 4 hodin (náš čas pohybu 3:14).

Proč jet:

• nádherné výhledy na kopce Českého středohoří
  • málo frekventovaná trasa
  • nenáročný výlet

• pokud máte čas a chuť, můžete si odskočit také na vyhlídku na Poradní skále pod Lenochem (potřeba odbočit na zelenou turistickou značku kousek před rozhlednou Varhošť), ze které je hezký výhled na Labe

Stáhnout GPX trasyodkaz na Mapy.cz

Trasa Českým středohořím na Plešivec, Krkavčí skálu a Varhošť
Trasa Českým středohořím na Plešivec, Krkavčí skálu a Varhošť (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)