Šumava jako na dlani z kamenného Luzného

Naplánovat pěší výlet v české části Šumavy, abychom se vyhnuli úsekům po nudných lesních cestách a asfaltkách, může být i kvůli omezením ochránců trochu oříšek. Na německé straně to zas takový problém není, zpravidla zbývá jen vybrat, na který kopec se vypravíte, protože na většinu z nich se dá bez omezení vyjít. Rozhodujeme se mezi Luzným (Lusen) a Roklanem (Grosser Rachel), ale nakonec vyhrává Luzný, protože by z něj mohl být hezčí výhled a nebudeme muset jet autem tak daleko. Výchozím bodem nám dnes bude vesnička Finsterau. Od muzea šumavské ovce, u kterého necháváme auto, sejdeme kousek dolů do údolí říčky Schwarzbach, který nás zavede až pod svahy Luzného.

Původně jsme měli v plánu pokračovat z Luzného severním směrem přes Velkou a Malou Mokrůvku k prameni Vltavy, nicméně stezka kopírující českoněmeckou hranici je přes zimu kvůli výskytu tetřevů pro turisty uzavřená. Nezbývá proto než se z Luzného vydat na opačnou stranu na Hohlstein. I tak by to měl být hezký, nenáročný okruh, alespoň podle mapy.

Podél říčky Schwarzbach stoupáme údolím, které končí v sedle Markfleckl pod Luzným na českoněmecké hranici. Stoupání je poměrně pozvolné, nicméně závěje sněhu a s nimi spojené neustálé se propadání jej dělají trochu náročnějším. Bojujeme však statečně a po brodu potoka, který přeskáčeme po kamenech, se nám naskytne pohled na náš dnešní cíl. Zdá se, že nás v závěru čeká krátké, ale poměrně prudké stoupání na vrchol.

Do posledního kopce sice trochu funím, ale za chvíli je úspěšně za námi. Na vrcholu Luzného se nachází jedno z nejrozsáhlejších kamenných moří na Šumavě, takže není problém si najít ideální kámen na sednutí. To také činíme a ládujeme do sebe svačinu s výhledem na nedaleký Roklan. Sluníčko nám hezky hřeje do zad a vstávat se nám proto moc nechce. Výhled z Luzného je navíc opravdu fajn, díky skoro holému vršku máme výhled na všechny světové strany. Pod sebou vidíme také vrchol Hohlsteinu, kam máme nyní namířeno. Odsud to nevypadá, že by byl daleko, to ale nevíme, co nás čeká.

Krátký prudký sestup z Luzného vystřídá nekonečná pěšina po vrstevnici. Jde o rovinatý úsek na úbočí hory Sulzriegel, kterému bych v létě asi  vůbec nevěnoval pozornost. Po pár metrech se ale zdá, že to bude za trest. Nejenže se propadáme s každým krokem do rozbředlého sněhu, ale musíme se každých sto metrů prodírat mladými stromky, které leží přes cestu. Tady nepomáhá ani zpívání písniček. Jeden z nejvíce monotónních úseků, který jsem kdy zažil. Metry jakoby neubíhaly a nohy ztěžkly. Jak dlouho ještě? Sice jdeme po rovině, ale mě připadá, že je to náročnější než do kopce. Konečně v dáli vidím rozcestí. Paráda. Výšlap na Hohlstein je naštěstí krátký a jeho vrchol využíváme k zasloužené pauze. Pohled zpátky odhalí, že Luzný skutečně není tak daleko, ale mě se zdá, že jsme šli věčnost. Poslední svačina, fotky a vzhůru dolů.

Od Hohlsteinu přeci jen začíná cesta klesat a jde se o poznání lépe. Pokračujeme přes několik potoků, které musíme přeskočit nebo překročit, ale to už je pohoda. Sníh se na cestě drží až do údolí. Šumavské ovce bohužel nevidíme, asi je na ně moc zima. Poslední stoupání po asfaltu k autu a vzhůru domů. Po včerejším výstupu na Plechý (příspěvek) jsem unavený tak akorát.

Popisovaná okružní trasa na Luzný a Hohlstein z vesničky Finsterau měří zhruba 16 kilometrů a nastoupáte na ní okolo 600 výškových metrů.

Normálním tempem projdete v létě trasu za 3 hodiny, v zimě a na jaře se to kvůli sněhu trochu protáhne (náš čas pohybu 4:15).

• z vrcholu Luzného je hezký výhled na všechny světové strany, výhled z Hohlsteinu taky není k zahození
  • nenáročný výlet, výstupová trasa vede příjemným stoupáním podél říčky Schwarzbach
  • poklidná příroda Šumavy

• v zimě to chce pořádné boty (nebo sněžnice) a počítat s tím, že výstup bude trochu pomalejší
  • zajímavý by mohl být hraniční okruh přes Velkou a Malou Mokrůvku k prameni Vltavy, který jsme měli původně v plánu, ale nechtěli jsme porušovat návštěvní řád národního parku (od července do října by ale měla být hraniční hřebenovka přístupná)

Trasa na Luzný a Holhstein na Šumavě
Trasa na Luzný a Holhstein na Šumavě (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)