Měsíční krajina chorvatského ostrova Krk z jeho nejvyššího vrcholu Obzova

Istrii necháváme za sebou a vyrážíme na ostrov Krk. Z Rabace vyjíždíme večer, když Medík usíná, a čeká na nás cesta plná zatáček po východním pobřeží Istrie. Sice to není takové peklo, jak jet z Dolomit (Canazei) na Gardu (Arco) v bouřce v noci, což byla bezpochyby nejhorší cesta minulého roku, ale před Rijekou, kde se napojíme na dálnici už mám těch zatáček, semaforů a omezení rychlosti tak akorát. Naštěstí pak následuje dálnice kolem Rijeky a na Krku už to jede docela svižně, takže než se naději, parkuji na spaní v sedle mezi Punatem a Baškou. Naštěstí tu nikdo není, takže si vybíráme jediné relativní rovné místo vedle rozpadlé dřevěné boudy a jdeme spát.

Ráno nás vítá hezké počasí a vidina toho, že vystřídáme na jeden den moře za kopce. Naším cílem je Obzova, který je se svými 569 metry nad mořem nejvyšším vrcholem ostrova Krk. Ještě před ní nás však čekají další dva kopce, Veli Vrh a Brestovica, takže vlastně půjdeme takovou malou chorvatskou hřebenovku. První část cesty je po asfaltu, takže Medík neputuje do krosny, ale jde chvíli sama. Když už vidím, že se jí moc nechce, tak jí nakládám do krosny, abych jí za chvíli zase vyndal, protože se odpojujeme z asfaltové cesty na pěšinu mezi keři a je čas hledat turistické značky. A že jich tu je. Naše malá turistka k našemu úžasu zvládá obstojně i kamenný chodník a s každou objevenou značkou ukazuje na další. Někdo se tu skutečně vyřádil, protože každých dvacet metrů je tu buď modrá nebo červená turistická značka, a to i na přehledném úseku, kde se není kde ztratit.

Před námi se objevuje náš první dnešní vrchol, Veli Vrh. Ještě chvíli necháme naší malou průzkumnici sledovat, kam ji značky zavedou a pak už k její nelibosti putuje zpátky do krosny, protože to začíná být do kopce. Překonáme zhruba 100 výškových metrů a jsme na vrcholu. Čas na svačinu s výhledem na moře. Z výhledu vyniká zejména Krčský záliv s vesničkou Punat a městem Krk. Přes moře pak vidíme pobřeží ostrova Cres, na druhé straně pevninské Chorvatsko a v dálce vrcholy pohoří Sjeverni Velebit.

Naše další kroky povedou po holé pláni plné bílých špičatých a ostrých kamenů. Trochu to tu připomíná měsíční krajinu. Moc tu toho neroste, sem tam tráva a nějaký keř. Na pláních se nachází bezpočet kamenných ohrad, které v minulosti a trochu i v současnosti slouží jako ohrady pro dobytek a ohraničení pozemků. Medík si na jedné travnaté pastvině trochu poběhá a pak míří do nosítka k Nině, aby si schrupnula.

Pokračujeme po bílošedé kamenné plání přes takřka znatelný vrchol Brestovice a před námi už máme možnost spatřit dnešní cíl, kopce Obzova. Mezi kopci je to skoro po rovině, takže za pár minut přicházíme ke skalnaté mohyle označující vrchol. Jdeme ještě kousek jižním směrem po hřebeni k vrcholu Zminja s vidinou lepšího výhledu do okolí. Pak se rozhodujeme, že zpátky k autu se vydáme po západním svahu hřeben. Ačkoliv v mapě je trasa značena, ve skutečnosti tu značek moc není a je třeba se orientovat podle kamenných můžíků. Asi došla barva na značky, čemuž se vzhledem k frekvenci značek před Veli Vrhem moc nevidím.

Hledáme cestu mezi kamennými ohradami a místním porostem. Čekal jsem, že budeme postupovat rychleji, ale žádná, ani znatelná stezka tu není. Medík se budí v průběhu našeho hledání cesty, takže si jdeme na chvíli sednout pod jediný strom široko daleko, abychom byli ve stínu. Slunce totiž začíná docela pálit. Některým ovcím se možná stalo horko osudným, jelikož v ohradách není nouze o různé pozůstatky, zejména lebky a kosti. Chvilku spočineme pod stromem a pokračujeme dále. Pod rozcestím pod Veli Vrhem je pěšina už zřetelnější a hned se jde lépe. Přecházíme přes vyhlídku na vrcholu Mali Vrh a napojujeme se na výstupovou trasu. Pak už zbývá jen pár minut asfaltu a jsme zpátky u auta. Vzhůru do Bašky, vesnice s největší koncentrací placených parkovišť, jakou jsem kdy navštívil.

Popisovaný výlet na kopce Veli Vrh, Brestovica a Obzova měří zhruba 10 kilometrů, nastoupáte na něm okolo 350 výškových metrů a zabere Vám přibližně 4 hodiny (náš souhrnný čas pohybu 2:36).

• hezké výhledy na chorvatské ostrovy
  • “zajímavá”, takřka měsíční krajina jižní části Krku

Mapa výletu na kopec Obzova na ostrově Krk v Chorvatsku
Mapa výletu na kopec Obzova na ostrově Krk v Chorvatsku (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)