Avalanche Peak aneb kde “prudký výstup” nabírá jiný význam

Po brzké ranní návštěvě ledovce Franz Josef nasedáme do auta a jedeme dále na sever po západním pobřeží s malou zastávkou v městě Hokitika, kde doplňujeme zásoby jídla, hlavně chipsů a Oreo sušenek. Naším dnešním cílem je horská vesnice Arthur’s Pass, která se nachází kousek pod stejnojmenným horským průsmykem. Z Arthur’s Pass se pak máme v plánu vydat na nedaleký Avalanche Peak, který se tyčí ve výšce 1833 metrů nad mořem obklopen okolními horami. K našemu ubytování přijíždíme okolo druhé hodiny odpoledne, rychle házíme věci z kufru auta do chaty, nazouváme pohorky a vyrážíme na Avalanche Peak. Původně jsem měl v plánu absolvovat výstup na Avalanche Peak až následující den, ale vzhledem k předpovědi počasí bylo lepší jít dneska s azurovou oblohou, než zítra s dešťovým mrakem.

Na Avalanche Peak vedou dvě trasy, jižnější (Avalanche Peak Track), která je kratší a prudší, a delší severnější (Scotts Track). Aspoň můžeme udělat okružní výlet. Pro výstup volíme strmější a kratší trasu. Na méně než třech kilometrech nás čeká okolo 1100 výškových metrů. Pěšina začíná za návštěvnickým centrem v Arthur’s Pass a míří lesem strmě vzhůru.

Následující kilometr nás čeká střídavá chůze a střídavé lezení po kořenech, kamenech a malých skalkách. Po opuštění lesa se dostáváme na hřeben, který nás zavede až na vrchol Avalanche Peaku. K němu však v současné době máme poměrně daleko. Alespoň si ale můžeme užívat super výhledy zpátky do údolí a na okolní vrcholy za našimi zády.

Cesta po hřebenu je poměrně monotónní, ale alespoň není tak prudká, jako výstup lesem. Po pár set metrech se před námi objeví skalní stěna, na jejíž vrcholek míříme. Skalní stěnu obcházíme po kamenitém svahu vpravo, kde se dostáváme na rozcestí s druhou trasou vedoucí na vrchol, a pokračujeme velmi exponovanou stezkou za silného větru na nedaleký vrchol.

Po překonání členitého hřebenu a závěrečné úzké pěšinky stojíme na vrcholu Avalanche Peaku. Kvůli větru si sedáme kousek níže pod hřebenem a pozorujeme vrcholky okolních hor. Nejvíce impozantní je vrchol Mount Rolleston s ledovci Goldney a Crow, které se třpytí ve slunečním svitu.

Opravdu silný vítr, o který se dá doslova opřít, nás po chvíli nutí se zase sbalit a vydat se na cestu dolů. Tentokrát volíme severnější trasu, která mi o moc méně strmější než výstup nepřipadá, a sestup nám tak i díky silnému větru trvá možná i déle než cesta nahoru. Aspoň mám možnost dostatečně fotit.

Slunce zapadá za okolními vrcholky a část naší cesty už jdeme ve stínu hor. Turistická trasa končí na hlavní cestě nedaleko Arthur’s Pass. K našemu ubytování musíme projít celou vesničkou. Kromě jednoho obchodu, návštěvnického centra, dvou kaváren, a nádraží, na kterém jezdí vlaky asi jenom v pondělí a čtvrtek, tu je jen pár dalších dřevěných chat. Jako bychom se na chvíli ocitli ve westernu na Divokém Západě.

Výstup na Avalanche Peak a následný sestup zpátky do Arthur’s Pass měří zhruba 8 a půl kilometru.

Trasu jsme zvládli za 4 a půl hodiny s častými zastávkami na kochání a focení.

• fantastické výhledy
  • výstup je celkem makačka

• za špatného počasí může být na některých místech obtížné najít trasu
  • určitě si vezměte trekové boty
  • trasa, hlavně její závěrečná část po hřebeni na vrchol, není vhodná pro lidi trpící závratěmi

Stáhnout GPX trasy na Avalanche Peak – odkaz na Mapy.cz

Trasa na Avalanche Peak na Novém Zélandu
Trasa na Avalanche Peak na Novém Zélandu (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)