Letní vandr přes Broumovské a Polické stěny a skalní město Ostaš

Výlet přes Broumovské stěny už jsem měl naplánovaný poměrně dlouho, ale počítal jsem s tím, že vyrazíme se stanem a někde mezi skalami na noc zakempíme. Nakonec jsme ale stan nechali doma, těch 30 kilometrů přece lehce zvládneme za den. Cestu z Prahy si oslazujeme návštěvou Hořic, kde se zastavíme na dvě balení Hořických trubiček, a už nám nic nebrání pokračovat do Police nad Metují. Dneska se tu koná pouť, ale i přesto nemáme problém najít parkovací místo hned vedle náměstí. Ačkoliv pašík na grilu vypadá hodně lákavě, my dnes máme jiný cíl. Navíc už je po jedenácté, takže máme co dělat, abychom to stihli do tmy.

Naše kroky vedou z náměstí v Polici nad Metují do vesničky Bělý. Kousek za městem scházíme na polní cestu, která nás zavede přes kopec Chlum k Písčitému dolu, kde začínají z lesa vykukovat pískovcové skály. Po stoupající kameny dlážděné cestě pokračujeme lesem, až se napojíme na žlutou turistikou značku, která nás provede Bludištěm na Junáckou vyhlídku. Z ní máme hezký výhled na Božanovský Špičák, jehož svahy nám za chvíli nabídnou spoustu skal pojmenovaných po zvířatech. Za chvíli už zkoumáme Veverku, Velblouda, Kočku, Varana nebo jednu z několika Želv. Nutno podotknout, že oproti jiným českým skalám, tu určitou podobnost lze vysledovat.

Z Božanovského Špičáku pokračujeme dále po hřebeni Broumovských a Polických stěn na vyhlídku Koruna, která je v obležení převážně polských turistů, ačkoliv není moc o co stát. Nalevo polská placka, napravo zalesněné kopečky, na kterých jsme už dnes stáli. Od Koruny vedou naše kroky mezi všudypřítomnými skalkami dále po hřebeni na Kamennou bránu. Je až s podivem, jak mohl takový skalní útvar vzniknout, každopádně po projití pod bránou máme hezký výhled na celé Broumovsko i Javoří hory. U brány si zároveň dáváme svačinu, protože nás čeká poměrně monotónní cesta až k Supímu hnízdu a Skalnímu divadlu. Po cestě nás sice čekají Kamenné hřiby, vyhlídka na Čertovu tchyni a jedna bezejmenná vyhlídka s parádním rozhledem, ale tahle část trasy nás příliš neuchvátí.

Supí hnízdo opět nabídne parádní výhled na Broumovskou stranu, nicméně za nejlepším dnešním výhledem na skály musíme ještě kousek popojít. Vyhlídka na Skalní divadlo nedaleko turistické chaty Hvězda je skutečně parádní. Pod námi se rozprostírá Kovářova rokle a nad ní zástup pískovcových skal. Červená turistická značka nás potom zavede ke kapli Panny Marie Sněžné a k turistické chatě Hvězda. Právě včas na pivko pro turistku a malinovku pro řidiče. Na Hvězdě zvažujeme, jestli vyrazíme ještě na Ostaš nebo ne. V těchto situacích ale zazní obvyklé „když už jsme tady,“ a je rozhodnuto. Posilněni chmelem a cukry vyrážíme se západem slunce po loukách vstříc kopci Ostaš v dáli.

Nakonec cesta uběhne překvapivě rychle a my začínáme poslední dnešní stoupání na Ostaš. Na vrcholu nás nejprve přivítá skalní bludiště, ve kterém na chvíli pochybujeme, jestli jdeme správně. Modrá turistická značka je totiž hodně propletená mezi skálami a vyplatí se jí dobře sledovat. Nakonec ale úspěšně nacházíme cestu ven a přes Mohylu smrti přicházíme k Čertovu autu. Bohužel nás nechce vyvést nahoru, takže na kopec musíme po svých. Čekají nás poslední dnešní skalní vyhlídky, ze kterých je parádní výhled na Jestřebí hory, Adršpašskoteplické skály, Javoří hory, Broumovské stěny i Krkonoše. Shodujeme se, že cesta na Ostaš stála za to. Slunce zapadlo teprve před chvílí, takže horizont je ještě nádherně lemovaný vyhasínající sluneční září. K autu do Police to ještě máme pár kilometrů, ale žene nás vidina, že na pouti budou různé dobroty. Nakonec vyhrává mastný langoš s pořádnou porcí česneku a sýra. Ideální zakončení sobotního vandru.

Popisovaný okruh přes Broumovské a Polické stěny a přes skalní město Ostaš měří zhruba 32 kilometrů, nastoupáte na něm okolo 1.000 výškových metrů a zabere Vám přibližně 8 a půl hodiny i s pauzami (náš čas pohybu 7:14).

• bludiště a vyhlídky ve skalním městu Ostaš
  • Skalní divadlo v Broumovských stěnách
  • hezká jednodenní procházka v zapadlém koutu naší země

• okruh si můžete trochu zkrátit, když využijete autobusového spojení z Police nad Metují do Machova
  • určitě nevynechejte sklaní město Ostaš, shodli jsme se, že to bylo nejlepší z celého výletu
  • turistická chata Hvězda stojí za návštěvu kvůli hezkému interiéru, dobrému pivu i super obsluze

Popisovaný výlet přes Broumovské stěny a skalní město Ostaš
Trasa výletu přes Broumovské stěny a skalní město Ostaš (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)

Další výlety po skalách a skalních městech

České Švýcarsko přes vyhlídky Jetřichovických stěn a soutěsky Kamenice

# Přes Pulčínské skály a Makytu za panoramatickou krajinou Valašska

# Toulání ve stínu kokořínských skalních stěn

Zasněženými skalními bludišti Chléviště a Kalich v Besedických skalách v Českém ráji

Zimní Prachovské skály pod sněhem a ledem

Adršpašské a Teplické skalní město pod sněhovou peřinou

Letní vandr přes Broumovské a Polické stěny a skalní město Ostaš

To nejhezčí z Kokořínských skal aneb přes Bludiště a Kokořínský důl na hrad Kokořín